Z_PPS1_an Pedagogická psychologie I.

Institute of Technology and Business in České Budějovice
summer 2022
Extent and Intensity
0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (seminar tutor)
Guaranteed by
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
Z_PPS1_an/D01a: Sat 12. 3. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, Sat 26. 3. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, 11:25–12:55 E7, B. Borovková
Z_PPS1_an/D01b: Sat 9. 4. 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, Sat 30. 4. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, B. Borovková
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
Cílem předmětu je zaměření se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
Learning outcomes (in Czech)
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s pedagogickou psychologií;
- umí charakterizovat učení a jeho typy, včetně pochopení individuálních rozdílů a zákonitostí;
- zvládá řešení školních konfliktů;
- orientuje se v tématu motivace ve vztahu k vzdělávacímu procesu;
- umí pracovat se svým duševním zdravím.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení pedagogické psychologie.
  • 2. Učení a zrání – vymezení, druhy učení.
  • 3. Individuální rozdíly v učení, styly výuky, vyučovací metody.
  • 4. Determinace lidského chování v rodině, společnosti.
  • 5. Psychologické zákonitosti učení, schopnosti a jejich rozvíjení, osvojování, návyků, zvyků a dovedností. Psychologické základy didaktických zásad.
  • 6. Psychologické systémy. Psychologie osobnosti učitele a žáka.
  • 7. Kognitivní psychologie, styly učení.
  • 8. Konflikty, náročné školní situace a jejich zvládání.
  • 9. Motivace a její význam v pedagogickém procesu.
  • 10. Duševní zdraví. Význam a úkoly duševní hygieny. Režim práce, odpočinku, únava. Syndrom vyhoření a jeho prevence.
Literature
  • HONZÁK, R., 2018. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7601-004-8.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., 2018. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0470-3.
  • JEDLIČKA, R., J. KOŤA a J. SLAVÍK. 2018. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • STERNBERG, R. J., 2002. Kognitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5.
  • VYBÍRAL, Z., 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-291-2.
  • HARTL, P. a H. HARTLOVÁ, 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-569-1.
  • FONTANA, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-725-1.
  • ŘÍČAN, P., 2007. Psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3133-9.
  • MAREŠ, J., 2000. Styly žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
  • MAREŠ, J., 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
Forms of Teaching
Lecture
Seminar
Teaching Methods
Frontal Teaching
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 70 %
Application of Theoretical Knowledge 30 %
Language of instruction
Czech
Teacher's information
If the required attendance is not met, compensatory work will be required.
The course is also listed under the following terms winter 2021, winter 2022, SUMMER 2023, winter 2023, summer 2024, winter 2024, summer 2025.
  • Enrolment Statistics (summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2022/Z_PPS1_an