VŠTE:Z_PPS1_an Pedagogická psychologie I. - Course Information
Z_PPS1_an Pedagogická psychologie I.
Institute of Technology and Business in České Budějovicesummer 2022
- Extent and Intensity
- 0/0/0. Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Study Department – Vice-Rector for Study Affairs – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice - Timetable of Seminar Groups
- Z_PPS1_an/D01a: Sat 12. 3. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, Sat 26. 3. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, 11:25–12:55 E7, B. Borovková
Z_PPS1_an/D01b: Sat 9. 4. 14:50–16:20 E7, 16:30–18:00 E7, Sat 30. 4. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, B. Borovková - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives supported by learning outcomes (in Czech)
- Cílem předmětu je zaměření se na aktuální problémy učení, jeho styly, na vybrané otázky psychologie vyučování a výchovy, na rozvíjení osobnosti žáka i učitele z psychologického pohledu a na psychologické aspekty pedagogické komunikace.
- Learning outcomes (in Czech)
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- orientuje se v pojmech souvisejících s pedagogickou psychologií;
- umí charakterizovat učení a jeho typy, včetně pochopení individuálních rozdílů a zákonitostí;
- zvládá řešení školních konfliktů;
- orientuje se v tématu motivace ve vztahu k vzdělávacímu procesu;
- umí pracovat se svým duševním zdravím. - Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení pedagogické psychologie.
- 2. Učení a zrání – vymezení, druhy učení.
- 3. Individuální rozdíly v učení, styly výuky, vyučovací metody.
- 4. Determinace lidského chování v rodině, společnosti.
- 5. Psychologické zákonitosti učení, schopnosti a jejich rozvíjení, osvojování, návyků, zvyků a dovedností. Psychologické základy didaktických zásad.
- 6. Psychologické systémy. Psychologie osobnosti učitele a žáka.
- 7. Kognitivní psychologie, styly učení.
- 8. Konflikty, náročné školní situace a jejich zvládání.
- 9. Motivace a její význam v pedagogickém procesu.
- 10. Duševní zdraví. Význam a úkoly duševní hygieny. Režim práce, odpočinku, únava. Syndrom vyhoření a jeho prevence.
- Literature
- HONZÁK, R., 2018. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vyd. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7601-004-8.
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., 2018. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0470-3.
- JEDLIČKA, R., J. KOŤA a J. SLAVÍK. 2018. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0586-1.
- STERNBERG, R. J., 2002. Kognitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-376-5.
- VYBÍRAL, Z., 2000. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-291-2.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ, 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-569-1.
- FONTANA, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-725-1.
- ŘÍČAN, P., 2007. Psychologie osobnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3133-9.
- MAREŠ, J., 2000. Styly žáků a studentů. Praha: Portál. ISBN 80-7178-246-7.
- MAREŠ, J., 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0174-8.
- Forms of Teaching
- Lecture
Seminar - Teaching Methods
- Frontal Teaching
- Assessment Methods and Assesment Rate
- Test – final 70 %
Application of Theoretical Knowledge 30 %
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- If the required attendance is not met, compensatory work will be required.
- Enrolment Statistics (summer 2022, recent)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2022/Z_PPS1_an