B_STA Strategické analýzy

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2016
Rozsah
0/4/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se základními principy strategického řízení a jejich uplatnění v obchodní praxi. Se základní terminologií spolu s různými fázemi firemní strategie, která je v podniku zavedena. Studenti získají základní znalosti z vybraných strategických analýz sloužících pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikatelského prostředí (SWOT analýza, Porterův model pěti sil, metoda stanovení strategických alternativ, analýza konkurence, analýza atraktivity odvětví v podnikání, BCG matice, získání konkurenční výhody, strategické hodiny, SPACE analýza, STEP analýza, analýza zdrojů specifických příležitostí).
Osnova
  • Podnik jako systém, vnitřní a vnější prostředí podniku, změna povahy práce manažerů
  • Základní terminologie: strategické řízení, strategie, strategické myšlení a rozhodování
  • Proces strategického řízení, hierarchie strategie (komplexní podniková strategie – corporate strategy, obchodní strategie, dílčí strategie)
  • SWOT analýza
  • Porterův model pěti sil
  • Metoda stanovení strategických alternativ
  • Analýza hospodářské soutěže
  • Analýza atraktivity odvětví v podnikání
  • Analýza portfolia firmy - BCG Matice
  • Získání konkurenční výhody, strategické hodiny
  • SPACE analýza
  • STEP analýza
  • Analýza zdrojů specifických příležitostí.
Literatura
    povinná literatura
  • SAGE Publications Ltd, 2012. xxvii, 460 s. ISBN 978-1-84920-152-0
  • Oxford University Press, 2011 ; New York. -- 422 s.; 25 cm. ISBN 978-0-19-954393-9
  • Global strategic management / Kamel Mellahi, Jedrzej George Frynas. -- 2. vyd. -- New York : Oxford University Press, 2011 ; New York. -- 422 s. ; 25 cm. ISBN 978-0-19-954393-9
  • Clegg, Stewart a kol. Strategy : Theory & Practice. Stewart Clegg a kol. dotisk 1. vyd. Londýn : SAGE Publications Ltd, 2012. xxvii, 460 s. ISBN 978-1-84920-152-0
    doporučená literatura
  • Strategic Management, Jeyarathmm, M. Himalaya Publishing House, 2008. 352 s. eBook ISBN 9789350435229
  • Strategic Management, Rao, P. Subba. Himalaya Publishing House, 2010. 197 s. eBook ISBN 978-9-35-043288-4
Organizační formy výuky
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Konzultace 6
Samostudium 74
Zpracování semestrální/seminární práce 50
Celkem:0130
Metody hodnocení a jejich poměr
projekt - semestrální 100 %
Podmínky testu
Odevzdání závěrečné semestrální práce/projektu 100%. A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, léto 2017, zima 2025.