ZPZ Životní prostředí a zdravotní nezávadnost staveb
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2013
- Rozsah
- 2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- prof. Ing. Prabir Ganguly, CSc.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Stavební management (program VŠTE, ST)
- XStavební management (program VŠTE, ST)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cíle předmětu lze rodělit do dvě části.
Cílem části , kterrá se zabývá o životním prostředí,je poskytnout přehled o jednotlivých složkách životního prostředí a z toho vyplývající požadavky, které musí být kladeny na ochranu životního prostředí a také o nástrojích pro splnění požadavků na kvalitu životního prostředí.
Po úspěšně absolvovaném předmětu, student/studentka bude schopný(á) :
definovat jednotlivé pojmy používané v oblasti studia životního prostředí, znečistění v důsledku antropogenních činnosti či procesy, probíhající v daném prostředí;
popsat charakteristiky standardních ochranných opatření pro ochranu jednotlivých složek
vyjmenovat základní legislativu k ochraně životního prostředí a prokázat schopnost orientovat se v ní;
zhodnotit a navrhnout způsob hodnocení vlivů na životní prostředí
navrhnout alternativní postupy pro odstranění či snížení nežádoucích vlivů z hlediska tvorby a ochrany životního prostředí?
Cílem části, která se zabývá o zdravotní nezávadnosti staveb, je poskytnout přehled o vnitřním mikroklimatu staveb a vlivech na něj působících a z toho vyplývající požadavky, které musí být kladeny na splnění zdravotní nezávadnosti staveb a také na splnění požadavků na kvalitu vnitřního mikroklimatu.
Po úspěšně absolvovaném předmětu, student/studentka bude schopný(á) :
definovat vnitřní mikroklima staveb a vysvětlit její znečistění či zhoršení důsledků defektů staveb či špatné volby materiálů a jiné procesy, probíhající ve vnitřním prostředí;
popisovat charakteristiky škodlivin ve vnitřním ovzduší a charakteristiky škodlivých stavebních materiálů z hlediska zdraví;
vyjmenovat základní legislativu k ochraně ovzduší, ochraně zdraví, k způsobilosti stavebních materiálů ve vztahu k nezávadnosti a prokázat schopnost orientovat se v ní;
zhodnotit vnitřní ovzduší, nalézt příčiny znečistění a doporučit opatření ;
navrhnout postupy pro odstranění či snížení nežádoucích vlivů z hlediska zdraví - Osnova
- 1. Základní pojmy v oblasti ekologie a životního prostředí
- 2. Globální problematiky životního prostředí
- 3. Problematiky ochrany hlavních složek životního prostředí 4. Zdraví a životní prostředí
- 5. Vliv stavebnictví na životní prostředí a EIA
- 6. Odpadové hospodářství
- 7. Environmentální řízení podniku
- 8. Ekonomika životního prostředí
- 9. Základní problematiky zdravotní nezávadnosti staveb- konstrukční defekty, zdravotní závadné stavební materiály, antropogenní činnosti, kvalita vnitřního ovzduší
- 10. Mikroklima v obytném prostředí a biologické faktory zdravotní nezávadnosti staveb
- 11. Charakteristiky polutantů ve vnitřním ovzduší, jejich vlivy na zdraví člověka
- 12. Azbestové nebezpečí ve stavbách
- 13. Radonové nebezpečí ve stavbách
- Literatura
- povinná literatura
- MIKA, Svatopluk. Tvorba a ochrana životního prostředí, ekologie : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 80 s. info
- BEDNÁŘOVÁ, Petra. Zdravotní nezávadnost staveb : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 74 s. info
- doporučená literatura
- HERČÍK, Miloslav, Jiří KYTÝR a Jitka VAŠKOVÁ. Životní prostředí: základy environmentalistiky. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2006, 142 s. Edícia skrípt. ISBN 978-80-248-1073-7.
- HERČÍK, Miloslav, Richard WASSERBAUER a Václav KUPILÍK. 111 otázek a odpovědí o životním prostředí: chytrá kniha pro studenty, odborné pracovníky a širokou veřejnost!. 1. vyd. Ostrava: Montanex, 2004, 150 s. Technická knižnice autorizovaného inženýra a t
- BEDNÁŘOVÁ, Petra a Jana KREJSOVÁ. Zdravé domy pro zdravé lidi. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2008, 116 s. ISBN 978-80-903888-9-5. info
- Organizační formy výuky
- přednáška
cvičení
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 20 25 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 13 40 Příprava na závěrečný test 30 30 Referat 15 15 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 20 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 10 %
test - závěrečný 70 %
semestrální práce 20 % - Podmínky testu
- Semestrální práce na zadané téma odevzdat do konce 13. výukového týdnu, průběžný test A v~9. týdnu, referát a úspěšné absolvování průběžného testu je předpokladem ke zkoušce. Zkouška je v~podobě písemného testu Bodové hodnocení studenta odpovídá procentuálnímu rozdělení metod hodnocení (Semestrální práce max. 30 bodů, průběžný test max. 10 bodů a zkouška max. 50 bodů). Klasifikační stupnice: A 100-91b., B 90-81b., C 80-71b., D 70-61b., E 60-55b., F méně než 55b.zkouška max. 50 bodů). Klasifikační stupnice: A 100-91b., B 90-81b., C 80-71b., D 70-61b., E 60-55b., F méně než 55b.
- Další komentáře
- Vypsán pouze pro uznání předmětů.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2013/ZPZ