ZPZ Životní prostředí a zdravotní nezávadnost staveb

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2013
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
prof. Ing. Prabir Ganguly, CSc.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cíle předmětu lze rodělit do dvě části. Cílem části , kterrá se zabývá o životním prostředí,je poskytnout přehled o jednotlivých složkách životního prostředí a z toho vyplývající požadavky, které musí být kladeny na ochranu životního prostředí a také o nástrojích pro splnění požadavků na kvalitu životního prostředí.
Po úspěšně absolvovaném předmětu, student/studentka bude schopný(á) :
definovat jednotlivé pojmy používané v oblasti studia životního prostředí, znečistění v důsledku antropogenních činnosti či procesy, probíhající v daném prostředí;
popsat charakteristiky standardních ochranných opatření pro ochranu jednotlivých složek
vyjmenovat základní legislativu k ochraně životního prostředí a prokázat schopnost orientovat se v ní;
zhodnotit a navrhnout způsob hodnocení vlivů na životní prostředí
navrhnout alternativní postupy pro odstranění či snížení nežádoucích vlivů z hlediska tvorby a ochrany životního prostředí?
Cílem části, která se zabývá o zdravotní nezávadnosti staveb, je poskytnout přehled o vnitřním mikroklimatu staveb a vlivech na něj působících a z toho vyplývající požadavky, které musí být kladeny na splnění zdravotní nezávadnosti staveb a také na splnění požadavků na kvalitu vnitřního mikroklimatu.
Po úspěšně absolvovaném předmětu, student/studentka bude schopný(á) :
definovat vnitřní mikroklima staveb a vysvětlit její znečistění či zhoršení důsledků defektů staveb či špatné volby materiálů a jiné procesy, probíhající ve vnitřním prostředí;
popisovat charakteristiky škodlivin ve vnitřním ovzduší a charakteristiky škodlivých stavebních materiálů z hlediska zdraví;
vyjmenovat základní legislativu k ochraně ovzduší, ochraně zdraví, k způsobilosti stavebních materiálů ve vztahu k nezávadnosti a prokázat schopnost orientovat se v ní;
zhodnotit vnitřní ovzduší, nalézt příčiny znečistění a doporučit opatření ;
navrhnout postupy pro odstranění či snížení nežádoucích vlivů z hlediska zdraví
Osnova
  • 1. Základní pojmy v oblasti ekologie a životního prostředí
  • 2. Globální problematiky životního prostředí
  • 3. Problematiky ochrany hlavních složek životního prostředí 4. Zdraví a životní prostředí
  • 5. Vliv stavebnictví na životní prostředí a EIA
  • 6. Odpadové hospodářství
  • 7. Environmentální řízení podniku
  • 8. Ekonomika životního prostředí
  • 9. Základní problematiky zdravotní nezávadnosti staveb- konstrukční defekty, zdravotní závadné stavební materiály, antropogenní činnosti, kvalita vnitřního ovzduší
  • 10. Mikroklima v obytném prostředí a biologické faktory zdravotní nezávadnosti staveb
  • 11. Charakteristiky polutantů ve vnitřním ovzduší, jejich vlivy na zdraví člověka
  • 12. Azbestové nebezpečí ve stavbách
  • 13. Radonové nebezpečí ve stavbách
Literatura
    povinná literatura
  • MIKA, Svatopluk. Tvorba a ochrana životního prostředí, ekologie : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 80 s. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Petra. Zdravotní nezávadnost staveb : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 74 s. info
    doporučená literatura
  • HERČÍK, Miloslav, Jiří KYTÝR a Jitka VAŠKOVÁ. Životní prostředí: základy environmentalistiky. 1. vyd. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 2006, 142 s. Edícia skrípt. ISBN 978-80-248-1073-7.
  • HERČÍK, Miloslav, Richard WASSERBAUER a Václav KUPILÍK. 111 otázek a odpovědí o životním prostředí: chytrá kniha pro studenty, odborné pracovníky a širokou veřejnost!. 1. vyd. Ostrava: Montanex, 2004, 150 s. Technická knižnice autorizovaného inženýra a t
  • BEDNÁŘOVÁ, Petra a Jana KREJSOVÁ. Zdravé domy pro zdravé lidi. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2008, 116 s. ISBN 978-80-903888-9-5. info
Organizační formy výuky
přednáška
cvičení
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2025
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1340
Příprava na závěrečný test3030
Referat1515
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2620
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 10 %
test - závěrečný 70 %
semestrální práce 20 %
Podmínky testu
Semestrální práce na zadané téma odevzdat do konce 13. výukového týdnu, průběžný test A v~9. týdnu, referát a úspěšné absolvování průběžného testu je předpokladem ke zkoušce. Zkouška je v~podobě písemného testu Bodové hodnocení studenta odpovídá procentuálnímu rozdělení metod hodnocení (Semestrální práce max. 30 bodů, průběžný test max. 10 bodů a zkouška max. 50 bodů). Klasifikační stupnice: A 100-91b., B 90-81b., C 80-71b., D 70-61b., E 60-55b., F méně než 55b.zkouška max. 50 bodů). Klasifikační stupnice: A 100-91b., B 90-81b., C 80-71b., D 70-61b., E 60-55b., F méně než 55b.
Další komentáře
Vypsán pouze pro uznání předmětů.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, zima 2012, zima 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, léto 2018.