N_DNK Diagnostika nosných konstrukcí

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2026
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Jaroslav Žák, CSc.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
FORMA(P)
Student si v předstihu zajistí do výuky objekt. Vhodná bytová, občanská, průmyslová či zemědělská stavba. Výchozí podklady pro projekt: - konstrukční schémata zvolené objektu (původní výkresy – půdorysy řezy a detaily + výtah z původní technické zprávy) - stavební průzkumy objektu (popis stavu a chování konstrukcí výskyt defektů (ve spolupráci s uživatelem), fotodokumentace, příp. výsledky sondáží a předchozích průzkumů, expertních a znaleckých posudků (pokud existují)).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními destruktivními i nedestruktivními zkušebními metodami, termodiagnostikou a metodami akustických měření. Seznámí se i se základy řízení jakosti ve stavební výrobě, spolehlivostí a životností konstrukcí i související legislativou. Absolvent předmětu bude schopen vybrat a použít optimální zkušební metodu pro danou konstrukci a orientovat se ve stavebních normách týkajících se diagnostiky a zkušebnictví.
Výstupy z učení
Student na základě absolvování předmětu umí navrhnout konkrétní diagnostické metody pro zadaný stavební objekt a vyhodnotit měření. Je seznámen se základy metrologie a orientuje se v problematice řízení jakosti ve stavebnictví.
Osnova
  • 1. Stavebně technický průzkum
  • 2. Přehled a popis diagnostických metod ve stavebnictví
  • 3. Radiační diagnostické metody
  • 4. Akustická měření a termodiagnostika
  • 5. Diagnostika ocelových a dřevěných konstrukcí
  • 6. Kontrola těsnosti hydroizolace
  • 7. Legislativa, metrologie
  • 8. Diagnostika betonových a zděných konstrukcí
  • 9. Diagnostika občanských staveb
  • 10. Diagnostika průmyslových staveb
  • 11. Diagnostika dopravních staveb
  • 12. Řízení jakosti ve stavební výrobě
  • 13. Spolehlivost a životnost konstrukcí
Literatura
    povinná literatura
  • Holický, M. Příručka pro hodnocení existujících konstrukcí : projekt CZ.04.3.07/4.2.01.1/0005 Inovace metod hodnocení existujících stavebních konstrukcí. Praha : ČVUT, 2007. ISBN 978-80-01-03790-4 (http://www.konstrukce.cvut.cz/prirucka-pro-navrhovani)
  • PEŠTA, J., TESAŘ, D., ZWIENER, V. Diagnostika staveb. Praha: DEK, 2014. ISBN 978-80-87215-15-9
    doporučená literatura
  • SCHMIDT P. a kol.: Základy zkušebnictví. Brno: CERM, 2004. ISBN 80-214-2584-9
  • GRANTHAM, M.: Concrete repair : a practical guide, Abingdon, Oxon. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2011. ISBN: 978-0-41544-734-8
  • HOBST,L. ADÁMEK,J. CIKRLE,P. SCHMIDT,P. Diagnostika stavebních konstrukcí. VUT Brno 2005.
  • EMMONS, P., H. a B. W. Emmons: Concrete Repair and Maintenance Illustrated: Problem Analysis; Repair Strategy; Techniques, January 2002, ISBN: 978-0-87629-286-0
  • WITZANY, J. a kol. Poruchy, degradace a rekonstrukce. Praha: ČVUT, 2010. ISBN: 978-80-01-04488-9
  • DROCHYTKA a kol. Technické podmínky pro sanace betonových konstrukcí TP SSBK III. Sdružení pro sanace betonových konstrukcí. ISBN 978-80-260-2210-7.
  • Metrologie v kostce. Praha 2009. Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Dostupné z: https://www.unmz.cz/sborniky_th/sb2009/MvK_7_vidit_hypervazby_small.pdf
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
cvičení
tutoriál
konzultace
bloková výuka - tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Prezentace projektu20 
Projekt45 
Příprava na průběžný test5 
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál50 
Příprava na závěrečný test25 
závěrečné hodnocení1 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:2110
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný
seminární práce
projekt - semestrální 60 %
prezentace projektu 40 %
Podmínky testu
Semestrální projekt se skládá ze seminární práce a z prezentace v ppt. Téma seminární práce vybere student v Rozpisu témat v IS. Seminární práce bude vypracována v rozsahu cca 20 stran dle zadání v sekci organizační pokyny (Metody hodnocení a jejich poměr) a požadavků VSTE. Doporučeno v první polovině popsat teoreticky používané metody a postupy, ve druhé polovině stručně popsat Vámi vybraný stavební objekt a navrhnout jeho konkrétní diagnostiku.

Termín odevzdání: Viz pokyny v IS.

Celková klasifikace předmětu: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0
Informace učitele
Rozsah seminární práce 24 000 znaků včetně mezer bez tabulek a obrázků (cca 15 stránek textu), citace textu a obrázků dle ČSN ISO 690:2011. Prezentace odpovídající přednesu na 15 min. Maximální shoda s jiným dokumentem do 50%. Při překročení = plagiát= práce nebude hodnocena. Semestrální projekt se k opravě nevrací.

Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2026/N_DNK