VŠTE:NE_HOM Hodnotový management - Informace o předmětu
NE_HOM Hodnotový management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2025
- Rozsah
- 4/2. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslav Pajma (cvičící)
Ing. Milan Talíř, MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_HOM/NE6: So 1. 3. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, Ne 23. 3. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, So 3. 5. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, So 17. 5. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, M. Pajma
NE_HOM/P01: Po 16:30–19:30 B1, M. Pajma
NE_HOM/S01: Čt 16:30–18:00 I214L, M. Talíř - Předpoklady
- Znalost základů z předmětů Podnikové řízení a Strategický management.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět hodnotový management je zaměřen na tvorbu jedinečné hodnoty pro zákazníka. Cílem je maximalizovat hodnotu a současně minimalizovat náklady, resp. orientovat se na zlepšování procesů, které příslušný hodnotový atribut ovlivňují. Student si osvojí základní teoretické znalosti a praktické dovednosti vedoucí ke zvýšení výkonnosti a konkurenceschopnosti podniků.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
ovládá základní terminologii v oblasti hodnotového managementu,
rozumí principům a přístupům v rámci hodnotového managementu jako samostatné/ stylu managementu,
zná zásady pro tvorbu hodnoty pro zákazníka,
ovládá hodnotovou a funkční analýzu,
je schopen identifikovat a charakterizovat klíčové podnikové procesy podílející se na přidané hodnotě pro zákazníka,
umí zpracovat procesní mapu. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Hodnotový management (Value Management) – základní vymezení, obsahová náplň.
- 2. Teorie hodnotového managementu.
- 3. Principy hodnotového managementu.
- 4. Hodnotová kultura jako nedílná součást podnikové kultury.
- 5. Normy a legislativa v oblasti hodnotového managementu.
- 6. Hodnotový management jako systém.
- 7. Fáze hodnotového managementu.
- 8. Hodnota a hodnotový přístup.
- 9. Hodnotové inovace.
- 10. Přednáška odborníka z podnikové praxe.
- 11. Hodnotová analýza.
- 12. Funkční analýza.
- 13. Hodnotové inženýrství.
- 14. Hodnotové projektování.
- 15. Strategie hodnotových inovací jako součást tvorby přidané hodnoty v podniku.
- 16. Konkurenční strategie a chování podniku jako předpoklad generování přidané hodnoty v podniku.
- 17. Hodnota vnímaná zákazníky, atributy a modely hodnoty pro zákazníka.
- 18. Spokojenost zákazníků jako atribut hodnoty pro zákazníka.
- 19. Loajalita zákazníků jako atribut hodnoty pro zákazníka.
- 20. Hodnota pro zákazníka v oblasti služeb.
- 21. Procesní analýza podniku (procesní model firmy – Process map), klasifikace podnikových procesů, podniková procesní mapa.
- 22. Přidaná hodnota v podniku jako nástroj měření výkonnosti a efektivnosti podnikových procesů.
- 23. Ukázka z průzkumu zabývajícího se přidanou hodnotou v oblasti nákupu.
- 24. Přednáška odborníka z podnikové praxe.
- 25. Ostatní metody hodnotového managementu.
- 26. Vědeckotechnický rozvoj, automatizace, AI a jejich vliv na přidanou hodnotu.
- Semináře:
- 1. Výběr a základní charakteristika modelového podniku (výrobního či služeb) dle přiložené osnovy.
- 2. Charakteristika hodnoty pro zákazníka (produkty, segmenty, cena).
- 3. Jedinečná hodnotová nabídka z pohledu cílové skupiny zákazníků.
- 4. Jedinečná hodnotová nabídka z pohledu uspokojovaných potřeb a relativní ceny.
- 5. Procesní hodnotová analýza (výroba či služeb).
- 6. Hodnotové inovace a jejich nové pojetí.
- 7. Funkční přístup v hodnotovém managementu.
- 8. Funkční analýza podniku.
- 9. Hodnotová analýza a její postup.
- 10. Klíčové techniky hodnotové analýzy.
- 11. Techniky tvořivého řešení problémů.
- 12. Prezentace a obhajoba souboru dílčích projektů, jejich společné vyhodnocení a závěr.
- 13. Prezentace a obhajoba souboru dílčích projektů, jejich společné vyhodnocení a závěr.
- Literatura
- povinná literatura
- VLČEK, R., 2008. Management hodnotových inovací. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-164-5.
- DAVIES, R. a A. DAVIES, 2016. Value Management: Translating Aspirations into Performance. [s. l.]: Taylor & Francis Ltdv. ISBN 9781138247932.
- BLOKDYK, G., 2018. Value Stream Mapping VSM Complete Self-Assessment Guide. [s. l.]: Emereo Publishing. ISBN 9780655398257.
- ČSN EN 12973 (01 0121) Hodnotový management ČNI, Praha 2000.
- DOBŘICKÝ, J. a V. DOSTÁL, 2010. Hodnotový management. Brno: Sting, spol s r. o. ISBN 978-80-86342-67-2.
- doporučená literatura
- MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-251-2.
- VLČEK, R., 2011. Strategie hodnotových inovací. [s. l.]: Profesional Publishing. ISBN 978-80-7431-048-5.
- KLAPALOVÁ, A., 2012. Hodnota a e-business. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-2105-506-3.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 8 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 12 24 Příprava na závěrečný test 58 58 Příprava prezentace 4 4 Samostatná práce 48 48 Samostudium 50 Účast na přednáškách 52 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 24 Celkem: 208 208 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
prezentace 5 %
případová studie 25 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu musí student dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 %. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, resp. dosažené body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
- Informace učitele
- Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem) Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@mail.vstecb.cz.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/NE_HOM