NE_HOM Hodnotový management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2025
Rozsah
4/2. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslav Pajma (cvičící)
Ing. Milan Talíř, MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_HOM/NE6: So 1. 3. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, Ne 23. 3. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, So 3. 5. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, So 17. 5. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, M. Pajma
NE_HOM/P01: Po 16:30–19:30 B1, M. Pajma
NE_HOM/S01: Čt 16:30–18:00 I214L, M. Talíř
Předpoklady
Znalost základů z předmětů Podnikové řízení a Strategický management.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět hodnotový management je zaměřen na tvorbu jedinečné hodnoty pro zákazníka. Cílem je maximalizovat hodnotu a současně minimalizovat náklady, resp. orientovat se na zlepšování procesů, které příslušný hodnotový atribut ovlivňují. Student si osvojí základní teoretické znalosti a praktické dovednosti vedoucí ke zvýšení výkonnosti a konkurenceschopnosti podniků.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
ovládá základní terminologii v oblasti hodnotového managementu,
rozumí principům a přístupům v rámci hodnotového managementu jako samostatné/ stylu managementu,
zná zásady pro tvorbu hodnoty pro zákazníka,
ovládá hodnotovou a funkční analýzu,
je schopen identifikovat a charakterizovat klíčové podnikové procesy podílející se na přidané hodnotě pro zákazníka,
umí zpracovat procesní mapu.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Hodnotový management (Value Management) – základní vymezení, obsahová náplň.
  • 2. Teorie hodnotového managementu.
  • 3. Principy hodnotového managementu.
  • 4. Hodnotová kultura jako nedílná součást podnikové kultury.
  • 5. Normy a legislativa v oblasti hodnotového managementu.
  • 6. Hodnotový management jako systém.
  • 7. Fáze hodnotového managementu.
  • 8. Hodnota a hodnotový přístup.
  • 9. Hodnotové inovace.
  • 10. Přednáška odborníka z podnikové praxe.
  • 11. Hodnotová analýza.
  • 12. Funkční analýza.
  • 13. Hodnotové inženýrství.
  • 14. Hodnotové projektování.
  • 15. Strategie hodnotových inovací jako součást tvorby přidané hodnoty v podniku.
  • 16. Konkurenční strategie a chování podniku jako předpoklad generování přidané hodnoty v podniku.
  • 17. Hodnota vnímaná zákazníky, atributy a modely hodnoty pro zákazníka.
  • 18. Spokojenost zákazníků jako atribut hodnoty pro zákazníka.
  • 19. Loajalita zákazníků jako atribut hodnoty pro zákazníka.
  • 20. Hodnota pro zákazníka v oblasti služeb.
  • 21. Procesní analýza podniku (procesní model firmy – Process map), klasifikace podnikových procesů, podniková procesní mapa.
  • 22. Přidaná hodnota v podniku jako nástroj měření výkonnosti a efektivnosti podnikových procesů.
  • 23. Ukázka z průzkumu zabývajícího se přidanou hodnotou v oblasti nákupu.
  • 24. Přednáška odborníka z podnikové praxe.
  • 25. Ostatní metody hodnotového managementu.
  • 26. Vědeckotechnický rozvoj, automatizace, AI a jejich vliv na přidanou hodnotu.
  • Semináře:
  • 1. Výběr a základní charakteristika modelového podniku (výrobního či služeb) dle přiložené osnovy.
  • 2. Charakteristika hodnoty pro zákazníka (produkty, segmenty, cena).
  • 3. Jedinečná hodnotová nabídka z pohledu cílové skupiny zákazníků.
  • 4. Jedinečná hodnotová nabídka z pohledu uspokojovaných potřeb a relativní ceny.
  • 5. Procesní hodnotová analýza (výroba či služeb).
  • 6. Hodnotové inovace a jejich nové pojetí.
  • 7. Funkční přístup v hodnotovém managementu.
  • 8. Funkční analýza podniku.
  • 9. Hodnotová analýza a její postup.
  • 10. Klíčové techniky hodnotové analýzy.
  • 11. Techniky tvořivého řešení problémů.
  • 12. Prezentace a obhajoba souboru dílčích projektů, jejich společné vyhodnocení a závěr.
  • 13. Prezentace a obhajoba souboru dílčích projektů, jejich společné vyhodnocení a závěr.
Literatura
    povinná literatura
  • VLČEK, R., 2008. Management hodnotových inovací. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-164-5.
  • DAVIES, R. a A. DAVIES, 2016. Value Management: Translating Aspirations into Performance. [s. l.]: Taylor & Francis Ltdv. ISBN 9781138247932.
  • BLOKDYK, G., 2018. Value Stream Mapping VSM Complete Self-Assessment Guide. [s. l.]: Emereo Publishing. ISBN 9780655398257.
  • ČSN EN 12973 (01 0121) Hodnotový management ČNI, Praha 2000.
  • DOBŘICKÝ, J. a V. DOSTÁL, 2010. Hodnotový management. Brno: Sting, spol s r. o. ISBN 978-80-86342-67-2.
    doporučená literatura
  • MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-251-2.
  • VLČEK, R., 2011. Strategie hodnotových inovací. [s. l.]: Profesional Publishing. ISBN 978-80-7431-048-5.
  • KLAPALOVÁ, A., 2012. Hodnota a e-business. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-2105-506-3.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky8 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1224
Příprava na závěrečný test5858
Příprava prezentace44
Samostatná práce4848
Samostudium 50
Účast na přednáškách52 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2624
Celkem:208208
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
prezentace 5 %
případová studie 25 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu musí student dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 %. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, resp. dosažené body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
Informace učitele
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem) Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@mail.vstecb.cz.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/NE_HOM