ATE_2b Ateliér II.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2025
Rozsah
0/5/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Martin Dědič, Ph.D. (cvičící)
Ing. Pavlína Charvátová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Josef Musílek, Ph.D. (cvičící)
doc. Dr. Ing. Luboš Podolka (cvičící)
Ing. Jan Simota (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Martin Dědič, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ATE_2b/PS3: Ne 16. 3. 13:05–14:35 B4, 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, Ne 13. 4. 13:05–14:35 B4, 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, Ne 11. 5. 13:05–14:35 D515, 14:50–16:20 D515, 16:30–18:00 D515, M. Dědič, A. Kaňkovský
ATE_2b/S01: Út 8:00–11:45 B4, M. Dědič, A. Kaňkovský
ATE_2b/S02: Út 12:10–15:55 B4, M. Dědič, A. Kaňkovský, J. Simota
Předpoklady
ATE_1 Ateliér I. || ATE_1b Ateliér I. || PJK_1 Projekt I.
Zápis do předmětu Ateliér II je podmíněn úspěšným absolvováním předmětu Ateliér I (ATE_1). Jako korekvizita je stanoven předmět Pozemní stavitelství 5, přičemž je vyžadován buď souběžný zápis, nebo základní znalosti a orientace v oblasti požárně bezpečnostního řešení staveb.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Dopracování zvoleného architektonického konceptu řešení zadané budovy o stavebně konstrukční řešení. Osvojení znalostí konstrukčního projektování a schopností řešení konstrukčních a technických problémů. Rozvíjení dovedností v architektonickém a konstrukčním projektování budov při dodržování odpovídajících typologických zásad a principů navrhování stavebních konstrukcí budov.
Výstupy z učení
Student je absolvování předmětu schopen:
- dopracovat zvolené architektonické řešení;
- navrhnout konstrukční a technické řešení;
- vypracovat projektovou dokumentaci dle platných předpisů.
Osnova
  • Ateliérová tvorba je hlavním a stěžejním nástrojem komplexní výuky navrhování staveb a pozemního stavitelství. Výuka je založena na metodě "learning by doing" tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Ateliér je veden dialogem vedoucího ateliéru a dalších konzultantů se studentem nad rozpracovaným projektem.
  • Práci zadává a koordinuje vedoucí ateliéru. Projekt konzultují jednotliví konzultanti vyučující Katedry stavebnictví VŠTE dle zaměření (stavebně konstrukční, požárně bezpečnostní, vnitřní prostředí, technické zařízení). Ateliérový projekt je ve fázích rozpracování demonstrován na prezentacích (kritikách) a hodnocen podle předem stanovených kritérií.
  • 1. Analýza a dopracování architektonického konceptu řešení zadané budovy Ateliéru I.
  • 2. Dopracování projektu zadané budovy – koordinační situace
  • 3. Dopracování projektu zadané budovy – půdorysy
  • 4. Dopracování projektu zadané budovy – řezy
  • 5. Zpracování specializované části projektu v části – požární bezpečnost - koncepce
  • 6. Zpracování specializované části projektu v části – generel TZB - koncepce
  • 7. Zpracování specializované části projektu – orientační statické posouzení
  • 8. Rozpracování projektu zadané budovy – výkresy základů
  • 9. Rozpracování projektu zadané budovy - stropní konstrukce
  • 10. Rozpracování projektu zadané budovy - střechy
  • 11. Rozpracování projektu zadané budovy - konstrukční detaily I.
  • 12. Rozpracování projektu zadané budovy - konstrukční detaily II.
  • 13. Dopracování projektu zadané budovy – technické pohledy
Literatura
    povinná literatura
  • KOÇ, G. a B. CHRISTIANSEN. 2019. Reusable and Sustainable Building Materials in Modern Architecture. Hershey, PA: IGI Global, 2019 ISBN 978-15-225-6995-4.
  • TUČEK, O., Z. STÝBLO a V. MUDRA. 2022. Základní školy: manuál pro zadávání projektů veřejných budov. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-07036-9.
  • STÝBLO, Z. 2018. Knihovny v době nových médií. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-06335-4.
  • NEUFERT, E., J. KISTER a D. STURGE. 2019. Architects' data. Fifth edition. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2019. ISBN 978-11-192-8435-2.
  • PROCHÁZKA, J. a ŠMEJKAL, J. 2022. Betonové vícepodlažní a halové konstrukce. 2. přepracované vydání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, ISBN 978-80-01-06949-3.
  • Kolektiv autorů VŠTE. 2021. Stavební příručka. IGS – Rozvoj a podpora studijních materiálů vybraných předmětů na VŠTE. České Budějovice, Ústav znalectví a oceňování: VŠTE v ČB
  • STÝBLO, Z. a V. SOUKENKA. 2022. Divadlo: prostor & akce. Praha: České vysoké učení technické v Praze, ISBN 978- 80-01-06926-4.
  • TOBOLCZYK, M. 2021. Contemporary Architecture: The Genesis and Characteristics of Leading Trends. Cambridge Scholars Publishing, ISBN 978-1-5275-7039-9.
  • TUČEK, O., Z. STÝBLO a V. MUDRA. 2022. Základní školy: manuál pro zadávání projektů veřejných budov. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-07036-9.
  • STÝBLO, Z. a Z. LIPŠ. 2021. Prostory pro gastronomii. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-06719- 2.
  • GUTIÉRREZ, R. U. a L. de la P. HIDALGO. 2019. Elements of Sustainable Architecture. Ilustrované vydání. Routledge, ISBN 978-0-8153-6782-6.
  • AFFOLDERBACH, J. a CH. SCHULZ. 2018. Green Building Transitions: Regional Trajectories of Innovation in Europe, Canada and Australia. New York, NY: Springer Science+Business Media, 2018. ISBN 978-33-197-7708-5.
    doporučená literatura
  • NOVOTNÝ, J. 2007. Cvičení z pozemního stavitelství. Praha: Sobotáles. ISBN 978-80-86817-23-1.
  • HÁJEK, P. 1995. Konstrukce pozemních staveb 1: nosné konstrukce I. 3. Vydání. Praha: Nakladatelství ČVUT. 260 s. ISBN 978-80-01-03589-4.
  • NOVÁK, A. a P. VALENTA. 2014. Dům a krajina. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta umění a architektury. 145 s. ISBN 978-80-7494-060-6.
  • NEUMAN, D. a kol. 2005. Stavební konstrukce I. Bratislava: Jaga group. ISBN 80-8076-025-X
  • HÁJEK, P. 2014. Pozemní stavitelství: Základní požadavky a konstrukční systémy budov. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-5101-6.
  • ZAMORA F. 2014. 150 Best Sustainable House Ideas. Harper Collins, ISBN 978-00-623-6184-4.
  • REMEŠ, J., I. UTÍKALOVÁ, P. KACÁLEK, L. KALOUSEK, T. PETŘÍČEK, T. APELTAUER, J. PLACHÝ, R. SMOLKA a L. ŽIŽKA. 2014. Stavební příručka: To nejdůležitější z norem, vyhlášek a zákonů, 2., 2. Vydání. Praha: Grada Publishing. 248 s. ISBN 978-80-247-5142-9.
  • NEUFERT, E., P. NEUFERT a J. KISTER, 2012. Architects' Data. 4th ed.: John Wiley & Sons. 593 s. ISBN 978-1-4051- 9253-8.
  • NEUFERT, E. a P. NEUFERT. 2007. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle: příručka p
  • STRIEBIG, B.A., A.A. OGUNDIPE a M. PAPADAKIS. 2016. Engineering Applications in Sustainable Design and Development. Boston, MA: Cengage Learning, 2016. ISBN 978-13-056-8779-0.
  • DAHLSVEEN, T., P. DUŠAN a J. HIRŠ. 2003. Energetický audit budov. Bratislava: Jaga group, ISBN 80-88905-86-9.
Organizační formy výuky
cvičení
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 47
Semestrální projekt9191
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi6518
Celkem:156156
Metody hodnocení a jejich poměr
projekt - samostatný 100 %
Podmínky testu
Celá práce bude první částí rozšířené projektové dokumentace ke stavebnímu povolení v~rozsahu architektonicko stavební části s~koncepčním řešením jednotlivých „profesí“. Struktura a obsah práce bude odpovídat vyhlášce č. 131/2024 Sb., o~dokumentaci staveb (v aktuálním znění), příloha č. 1. Bude se tedy skládat z~částí: architektonicko stavební řešení, stavebně konstrukční řešení (v rozsahu koncepčního řešení a posouzení vybraných prvků), požárně bezpečnostní řešení (v rozsahu koncepčního řešení), technika prostředí stavby (bude řešeno dle individuálního zadání a dopracováno do požadované podrobnosti v~ATE_3), doplněné o~část vyjímání ze ZPF. Jednotlivé dílčí části budou vypracovány ve stanovené struktuře, předepsané grafické úrovni, zkompletovány a odevzdány v~předepsaných formách.

Jednotlivé dílčí části budou vypracovány ve stanovené struktuře, předepsané grafické úrovni, zkompletovány a odevzdány v~předepsaných formách. Pokud student neodevzdá všechny požadované části ve všech jejich stanovených podobách a struktuře nejpozději ve stanovených termínech, bude mu uděleno celkové hodnocení pouze 1 bod za celou práci, tzn. předmět absolvuje s~výsledkem „nezapočteno“.

Dílčí/průběžné termíny jsou stanoveny na Evidenčním listu, který je nedílnou součástí zadání. Dílčí termíny zpracování stanoví vyučující/konzultanti na první hodině ATE_1. Pokud nebudou tyto termíny dodrženy, není konzultant povinen práci přijmout k~hodnocení. Každý student má nárok na jeden opravný pokus jednoho z~dílčích termínů za semestr. Při prvním nesplnění dílčího termínu v~semestru je studentovi uděleno hodnocení „X“, přičemž je studentovi umožněno doložení splnění úkolu dílčího termínu následující výukový blok (zpravidla další týden výuky). Zbylé dílčí termíny zůstávají v~platnosti dle stanoveného harmonogramu a neprodlužují se. Při nesplnění dalšího dílčího termínu je studentovi automaticky uděleno hodnocení „XF“.

Práce bude odevzdána ve formě projektové dokumentace. Práce bude odevzdána v~elektronické podobě v~požadované struktuře ve formátech pdf do příslušné odevzdávárny v~IS (evidenční list je třeba naskenovat z~obou stran a přiložit k~práci). Pokud práce nebude obsahovat evidenční list, není konzultant povinen práci přijmout k~hodnocení! Veškeré konzultace budou probíhat pouze v~hodinách určených jednotlivými konzultanty, pokud není stanoveno jinak. Při výjimečném prodloužení termínu odevzdání konzultace ve zkouškovém období nebudou umožněny.

Dílčí termíny zpracování stanoví konzultanti na první hodině ATE_2. Pokud nebudou tyto termíny dodrženy, nejsou konzultanti povinni práci přijmout k~hodnocení. Veškeré konzultace budou probíhat pouze v~hodinách určených jednotlivými konzultanty, pokud není stanoveno jinak. Při výjimečném prodloužení termínu odevzdání konzultace ve zkouškovém období nebudou umožněny.

Odevzdání práce je definitivní, není možné ji dále měnit ani požadovat její předběžnou opravu/hodnocení. Ve chvíli, kdy student práci odevzdá, tak není možné práci ze strany studenta již dále upravovat/opravovat bez výzvy ze strany konzultanta/hodnotitele.

Údaje v~razítku/rozpisce na výkresech:

  • Název školy, ev. i ústavu
  • Název předmětu
  • Název tématu/práce
  • Lokalizace
  • Jméno a příjmení studenta
  • Semestr zapsání
  • Datum odevzdání ve formátu čísel – měsíc/rok
  • Konzultoval/kontroloval: Kolektiv KST nebo Kolektiv Katedry stavebnictví
  • Stupeň projektové dokumentace (DSP)
  • Značení stavebního objektu (SO.XY)
  • Měřítko
  • Název výkresu
  • Číslo výkresu

    Pokud předložená práce/každá její část nebude v~předepsané struktuře (viz níže) a technické zprávy/výpočty nebudou spojeny do jednoho souboru, není konzultant povinen ji přijmout k~hodnocení, bude považována za neodevzdanou. Text kurzívou ve struktuře je uváděn jako doplňující závazná instruktáž. Veškeré texty budou zarovnány do bloků, nebudou obsahovat sirotky, gramatické chyby, překlepy a stylistické chyby. Podlahová krytina nebude ve všech místnostech identická, bude odpovídat reálnému užívání. Bez splnění tohoto kritéria bude práce hodnocena jako nesplněné zadání.

    Struktura a obsah práce:

    0 Revize dispozičního řešení z~ATE_1

  • Zapracování připomínek z~prezentace ATE_1

    A Průvodní list dle přílohy č. 1 vyhlášky č. 131/2024 Sb.

    B Souhrnná technická zpráva – v~žádné části se NEobjeví odkaz typu „řešeno ve výkrese XY“ nebo „řešeno v~samostatné části“ dle přílohy č. 1 vyhlášky č. 131/2024 Sb.

    C Situační výkresy - všude bude jasně označena vybraná lokalita a doplněny legendy - dle přílohy č. 1 vyhlášky č. 131/2024 Sb.

    D.1 Architektonicko-stavební řešení dle přílohy č. 1 vyhlášky č. 131/2024 Sb.

    D.1.2 Stavebně-konstrukční řešení dle přílohy č. 1 vyhlášky č. 131/2024 Sb.

    D.1.3 Požárně bezpečnostní řešení Rozdělení objektu na jednotlivé PÚ, stanovení únikových cest (CHÚC, NÚC), zatřídění objektu z~hlediska legislativy a českých technických norem – vyhlášky č. 23/2008 Sb., kmenových (ČSN 73 0802/04). a dalších speciálních požárních norem včetně zdůvodnění zatřídění (např. shromažďovací, bydlení, zdravotní, …; speciální není obsazenost - 18, společná ustanovení - 10, … ), Koordinační situační výkres – PNP, torzní stín, nástupní plochy HZS a IZS, shromažďovací prostor atd. Popis celkové koncepce řešení PBŘ = kopie B.2.8 z~část B – STZ = shrnutí předchozích bodů (objekt – co + kde + využití + podlažnost + celková výška, zatřídění, konstrukce + systém, požární výška, celkový počet PÚ + hrubá struktura, , ÚC – typy + délky, evakuace až na plochu + přístup ZZS, zásah HZS, vyhrazená zařízení)

    D.1.4 Technika prostředí staveb (rozsah bude upřesněn s~konzultantem TZB)

  • Předběžné kalkulace a výpočet potřeby médií, bilance odpadních vod (lze vycházet z~ATE_1)
  • Koordinační situace – přípojky-trasy, šachty, nádrže, … 1:200
  • Generel 1:100 (50) Vytápění, Zásobování vodou, Odpadní vody, Elektroinstalace, Plynoinstalace, Vzduchotechnika, Radon

    Vynětí ze ZPF

  • a) údaje katastru nemovitostí o~pozemcích (vlastnictví, BPEJ, …)
  • b) vyjádření vlastníka zemědělské půdy k~navrhovanému odnětí,
  • c) výpočet odvodů za odnětí půdy ze ZPF - včetně postupů,
  • d) plán rekultivace - má-li být půda vrácena do ZPF nebo PUPFL či zřízením vodní plochy,
  • e) předběžná bilance skrývky kulturních vrstev půdy a návrh způsobu jejich využití,
  • f) vyhodnocení a návrh alternativ podle § 7 odst. 1 a 2, zákona č. 334/1992 Sb.,
  • g) výsledky pedologického průzkumu – sondy, ev. schematický řez půdním profilem,
  • h) údaje o~odvodnění a závlahách,
  • i) údaje o~protierozních opatřeních,
  • j) zákres hranic BPEJ - s~vyznačením tříd ochrany a vyjímanou půdou, plochou stavby, …

    Dokladová část (lze vycházet z~ATE_1)

  • vyjádření správců sítí o~existenci sítí
  • radonový průzkum
  • geologický průzkum
  • tepelně technické posouzení obálky budovy
  • jiné vyplývající z~typu stavby a dalších požadavků ...

    Každá z~částí musí být hodnocena minimálně 50 % jejího bodového hodnocení. V~případě, že některá z~částí bude hodnocena konzultantem méně než 50 % bodů za část, je celkové hodnocení práce neprospěl. V~případě, že je nedostatečně, chybně či není vypracována více než 1/3 rozsahu některé z~částí, není povinen konzultant danou část doopravit, neboť práce pak neodpovídá požadavku na náležitou strukturu a obsah vysokoškolské práce. Bodové hodnocení takové části pak bude 5 % z~bodů za danou část.

    Opakovaný zápis předmětu: Pokud student práci opakuje a rozhodne se některé části neopravovat, informuje o~této skutečnosti příslušného konzultanta a garanta předmětu písemně. Pokud student danou část opravuje při opakování a neopraví více než 90 % připomínek a chyb uvedených konzultantem dané části, bude část považována za neodevzdanou.

    Hodnocení:
    A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70,
    XF 69,99 – 30, F 29,99 – 0 (nelze zapsat ATE_3)

    Jestliže si v~následujícím semestru student bude zapisovat současně ATE_3 a BAK, pak je povinen dodržet i dílčí termín pro výběr vedoucího a stanovení dvou výzkumných otázek pro BAK, který jinak přísluší až k~Ateliéru III. Přesný termín je vždy v~Evidenčním listu Ateliéru III. zveřejněným vždy v~IS pro příslušný předmět a semestr. Rovněž bude student o~této skutečnosti informovat písemně (mailem) konzultanty a garanta Ateliéru III.

  • Navazující předměty
    Informace učitele
    Výuka předmětu bude probíhat zejména formou konzultací semestrálního projektu s jednotlivými konzultanty. Z tohoto důvodu bude u předmětu nastavená nesledovaná docházka, ale povinné jsou aktivní konzultace individuální i skupinové. Bližší specifikace o nich a průběhu výuky i hodnocení předá vyučující na první hodině výuky.


    Zdravotní či jiné komplikace a závažné důvody je povinen student nahlásit e-mailem nejlépe ihned a nejpozději 5 pracovních dní po skončení komplikací. Student je doloží platnou lékařskou zprávou s přesným časovým i fyzickým rozsahem pracovního omezení, jejíž kopii obdrží i garant předmětu a na jejím základě konzultant eventuálně upraví termíny plnění. Jiné závažné důvody (např. úmrtí v rodině, péče o rodinného příslušníka apod.) budou řešeny individuálně s garantem předmětu a vedoucím katedry. Pracovní vytíženost a běžné nemoci (viróza, ...) nejsou důvodem pro prodloužení/omluvení termínu. Na zpětně uplatňované omluvy nebude brán zřetel.
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, zima 2024.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/ATE_2b