ATE_1b Ateliér I.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2025
Rozsah
0/5/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Martin Dědič, Ph.D. (cvičící)
Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Kristýna Prušková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Jan Simota (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Martin Dědič, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ATE_1b/PS3: Ne 16. 3. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, Ne 13. 4. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, Ne 11. 5. 8:00–9:30 D515, 9:40–11:10 D515, 11:25–12:55 D515, A. Kaňkovský, K. Prušková
ATE_1b/S01: Út 15:35–19:20 E6, M. Dědič, A. Kaňkovský, J. Simota
Předpoklady
OBOR(CAP)
Mimořádně vypsaný předmět nad rámec Doporučeného studijního plánu. Zápis je umožněn pouze studentům, kteří neúspěšně absolvovali předmět Ateliér 1 dle Doporučeného studijního plánu a musí jej opakovat. V případě, že splňujete podmínky kontaktujte vedoucího Katedry stavebnictví.

Zápis do ateliéru předpokládá úspěšné absolvování předmětů zaměřených na typologii budov, navrhování staveb a pozemního stavitelství (Pozemní stavitelství II, Typologie staveb II).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: POS_2 && TYB_2a
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem je na základě vědomostí z oblasti architektonické kompozice a navrhování staveb při respektování principů tvorby krajiny a urbanismu a interakčních vazeb budov a prostředí získat komplexní pohled na architektonické řešení dané budovy. Student si tak svojí znalosti architektonického projektování budov při respektování typologických zásad a základních principů navrhování stavebních konstrukcí v kontextu udržitelného rozvoje. Součástí je i ověření správnosti návrhu v kontextu požadavků užívání osobami se sníženou schopností pohybu a orientace (praktická výuka za užití simulace postižení a odpovídajících kompenzačních pomůcek).

Zaměření:
  • Návrh architektonicko-konstrukčního řešení
  • Posouzení kvality prostředí a návrh soustav techniky prostředí
  • Výstupy z učení
    Student je po absolvování předmětu schopen: - navrhnout architektonické řešení zadaného typu stavby v několika variantách; - navrhnout dispoziční a stavebně-konstrukční řešení stavby; - vypracovat studii stavby dle podmínek zadání.
    Osnova
    1. Zadání tématu práce, požadavky na obsah, formu a dílčí termíny
    2. Praktická cvičení simulující zdravotní postižení a pohyb s kompenzačními pomůckami 3. - 12. Konzultace nad konkrétními problémy se studenty
    13. Závěrečná prezentace prací
    Literatura
      povinná literatura
    • KOÇ, G. a B. CHRISTIANSEN. 2019. Reusable and Sustainable Building Materials in Modern Architecture. Hershey, PA: IGI Global, ISBN 978-15-225-6995-4.
    • STÝBLO, Z. a Z. LIPŠ. 2021. Prostory pro gastronomii. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-06719- 2.
    • HOPKINS, O. 2019. Jak číst architekturu: obrazový lexikon. Přeložil Ivan HANÁK. Praha: Grada Publishing, ISBN 978- 80-271-0373-7.
    • Kolektiv autorů VŠTE. 2021. Stavební příručka. IGS – Rozvoj a podpora studijních materiálů vybraných předmětů na VŠTE. České Budějovice, Ústav znalectví a oceňování: VŠTE v ČB
    • STÝBLO, Z. 2018. Knihovny v době nových médií. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-06335-4.
    • GUTIÉRREZ, R. U. a L. de la P. HIDALGO. 2019. Elements of Sustainable Architecture. Ilustrované vydání. Routledge, ISBN 978-0-8153-6782-6.
    • AFFOLDERBACH, J. a CH. SCHULZ. 2018. Green Building Transitions: Regional Trajectories of Innovation in Europe, Canada and Australia. New York, NY: Springer Science+Business Media, ISBN 978-33-197-7708-5.
    • TUČEK, O., Z. STÝBLO a V. MUDRA. 2022. Základní školy: manuál pro zadávání projektů veřejných budov. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-07036-9
    • TUČEK, O., Z. STÝBLO a V. MUDRA. 2022. Základní školy: manuál pro zadávání projektů veřejných budov. V Praze: České vysoké učení technické, ISBN 978-80-01-07036-9.
    • NEUFERT, E., J. KISTER a D. STURGE. 2019. Architects' data. Fifth edition. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, ISBN 978-11-192-8435-2.
    • PROCHÁZKA, J. a J. ŠMEJKAL. 2022. Betonové vícepodlažní a halové konstrukce. 2. přepracované vydání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, ISBN 978-80-01-06949-3.
    • STÝBLO, Z. a V. SOUKENKA. 2022. Divadlo: prostor & akce. Praha: České vysoké učení technické v Praze, ISBN 978- 80-01-06926-4.
    • TOBOLCZYK, M. 2021. Contemporary Architecture: The Genesis and Characteristics of Leading Trends. Cambridge Scholars Publishing, ISBN 978-1-5275-7039-9.
      doporučená literatura
    • REMEŠ, J., I. UTÍKALOVÁ, P. KACÁLEK, L. KALOUSEK, T. PETŘÍČEK, T. APELTAUER, J. PLACHÝ, R. SMOLKA a L. ŽIŽKA, 2014. Stavební příručka: To nejdůležitější z norem, vyhlášek a zákonů, 2., 2. Vydání, aktual. vyd. Praha: Grada Publishing. 248 s. ISBN 978-80
    • STRIEBIG, B.A., A.A. OGUNDIPE a M. PAPADAKIS. 2016. Engineering Applications in Sustainable Design and Development. Boston, MA: Cengage Learning, 2016. ISBN 978-13-056-8779-0.
    • HÁJEK, P. 2014. Pozemní stavitelství: Základní požadavky a konstrukční systémy budov. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-5101-6.
    • NEUFERT, E. a P. NEUFERT. 2000. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle: příručka p
    • NEUFERT, E., P. NEUFERT a J. KISTER. 2012. Architects' Data. 4th ed.: John Wiley & Sons. 593 s. ISBN 978-1-4051- 9253-8.
    • ZAMORA F. 2014. 150 Best Sustainable House Ideas. Harper Collins, ISBN 978-00-623-6184-4.
    • NOVÁK, A. a P. VALENTA. 2014. Dům a krajina. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta umění a architektury. 145 s. ISBN 978-80-7494-060-6.
    Organizační formy výuky
    cvičení
    tutoriál
    konzultace
    Komplexní výukové metody
    projektová výuka
    kritické myšlení
    samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
    výuka podporovaná multimediálními technologiemi
    Studijní zátěž
    AktivitaPočet hodin za semestr
    Prezenční formaKombinovaná forma
    Prezentace55
    Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 47
    Semestrální projekt a poster8686
    Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi6518
    Celkem:156156
    Metody hodnocení a jejich poměr
    prezentace 10 %
    projekt - samostatný 85 %
    poster 5 %
    Podmínky testu
    Ateliérová tvorba je hlavním a stěžejním nástrojem komplexní výuky navrhování staveb a pozemního stavitelství. Výuka je založena na metodě "learning by doing" tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Ateliér je veden dialogem vedoucího ateliéru a konzultantů se studentem nad rozpracovaným projektem.

    Práci zadává a koordinuje vedoucí ateliéru. Projekt podle typu zadání a specializace konzultují předem stanovení vyučující Katedry stavebnictví VŠTE. Ateliérový projekt je ve fázích rozpracování demonstrován na prezentacích (kritikách) a hodnocen podle předem stanovených kritérií.

    Cílem je na základě vědomostí z~oblasti architektonické kompozice a navrhování staveb při respektování principů tvorby krajiny a urbanismu a interakčních vazeb budov a prostředí získat komplexní pohled na architektonické řešení dané budovy. Student si tak osvojí znalosti architektonického projektování budov při respektování typologických zásad a základních principů navrhování stavebních konstrukcí v~kontextu udržitelného rozvoje. Součástí je i ověření správnosti návrhu v~kontextu požadavků užívání osobami se sníženou schopností pohybu a orientace (praktická výuka za užití simulace postižení a odpovídajících kompenzačních pomůcek).

    Zaměření:
  • Návrh stavebně-konstrukčního řešení (STATIKA)
  • Posouzení kvality prostředí a návrh soustav techniky prostředí (TZB)

    Obsahovou náplň Ateliéru 3 (zaměření) si student vybírá ve spolupráci s~tématem, které se stanovuje během prvního výukového bloku Ateliéru 1. Výběr tématu a zaměření probíhá z~nabídky sestavené kolektivem Katedry stavebnictví. Student si může zvolit téma a zaměření až po výzvě vyučujících/konzultantů během prvního výukového bloku Ateliéru 1. Pořadí, ve kterém si studenti vybírají, je určeno součtem bodů za prerekvizitní předměty Pozemní stavitelství 2 a Typologie budov 2, a to od nejvyššího počtu bodů po nejnižší v~dané semestrální skupině.

    Celá práce se bude skládat ze tří částí: studie, prezentace a posteru. Jednotlivé části budou vypracovány na předepsané grafické úrovni, zkompletovány a odevzdány v~předepsaných formách. Pokud student neodevzdá všechny požadované části ve všech jejich stanovených podobách a struktuře nejpozději ve stanovených termínech nebo se bez řádné omluvy nedostaví k~prezentaci, bude mu uděleno celkové hodnocení pouze 1 bod za celou práci, tzn. předmět absolvuje s~výsledkem „F“.

    Dílčí/průběžné termíny jsou stanoveny na Evidenčním listu, který je nedílnou součástí zadání. Dílčí termíny zpracování stanoví vyučující/konzultanti na první hodině. Pokud nebudou tyto termíny dodrženy, není konzultant povinen práci přijmout k~hodnocení. Každý student má nárok na jeden opravný pokus jednoho z~dílčích termínů za semestr. Při prvním nesplnění dílčího termínu v~semestru je studentovi uděleno hodnocení „X“, přičemž je studentovi umožněno doložení splnění úkolu dílčího termínu následující výukový blok (zpravidla další týden výuky). Zbylé dílčí termíny zůstávají v~platnosti dle stanoveného harmonogramu a neprodlužují se. Při nesplnění dalšího dílčího termínu je studentovi automaticky uděleno hodnocení „XF“. Opravný termín se týká výhradně dílčích úkolů rozpracovanosti v~průběhu semestru, nikoliv závěrečného odevzdání kompletního projektu na konci semestru dle zadání.

    Hodnocení:
    A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70,
    XF 69,99 – 30, F 29,99 – 0 (nelze zapsat ATE_2)

    Obecné zadání a rozsah:
    Stavba malého rozsahu o~zastavěné ploše 200-300 m2 se zohledněním modulové koordinace. Objekt bude navržen se schodištěm (minimálně 2 podlaží) a jako 1 hmota, ne soustava samostatných objektů. V~každém objektu se uvažuje s~přístupem (zaměstnanci i návštěvníci) ZTP. Objekty většího rozsahu do maximální zastavěné plochy 400 m2 a objekty menšího rozsahu pod zastavěnou plochu 150 m2 lze realizovat pouze na základě doporučení vedoucího ateliéru/konzultanta, garanta předmětu a po schválení vedoucím katedry. Rozsah práce vždy upřesní a schválí vedoucí ateliéru/konzultant.

    Studie
    Studie bude ve formě bookletu ve formátu A3 na šířku
    . Tato část bude odevzdána dle platného harmonogramu (ve Studijních materiálech v~ISu) v~listinné podobě k~rukám konzultanta nebo na sekretariát Katedry stavebnictví a také jako jeden soubor v~pdf do odevzdávárny. Booklet bude zpracován barevně, bude svázán a jeho celková grafická úroveň bude odpovídat architektonické studii, tzn. nebude mít grafickou podobu projektové dokumentace ke stavebnímu povolení (takovéto práce nebudou přijímány k~hodnocení).

    Lícová strana desek bude kromě náležitého grafického zpracování obsahovat i předepsané údaje. Na následující straně bude vložen evidenční list (do digitální podoby bude evidenční list naskenován – obě strany). Pak bude umístěn obsah projektu se stránkováním a pokračovat budou chronologicky zpracované níže uvedené části dle zadané struktury.

    Odevzdání práce je definitivní. Odevzdanou práci není možné měnit ani požadovat její předběžnou opravu/hodnocení. Tzn. ve chvíli, kdy student práci odevzdá, tak není možné práci ze strany studenta již dále upravovat/doplňovat/opravovat bez výzvy ze strany konzultanta/hodnotitele.

    Text kurzívou ve struktuře práce je uváděn jako doplňující závazná instruktáž. Veškeré texty budou zarovnány do bloků, nebudou obsahovat sirotky (jednopísmenné předložky a spojky na konci řádku), gramatické chyby, překlepy a stylistické chyby.

    Údaje na desky studie/bookletu:
  • Název školy, ev. i ústavu
  • Název předmětu
  • Název tématu/práce
  • Jméno a příjmení studenta
  • Semestr zapsání
  • Datum odevzdání ve formátu čísel – měsíc/rok
  • Konzultoval/kontrolovall: Kolektiv KST nebo Kolektiv Katedry stavebnictví

    Struktura a obsah studie/bookletu:
    A) Rozbor stavebního typu – rešerše a reportáž
  • Referenční novostavba ze současnosti – popis, fotografie, situace, schéma, zdůvodnění výběru stavby s~inspiracemi pro vlastní práci, …
  • Reportáž z~návštěvy provozu ¬– název, umístění, datum, průvodce, fotografie, průběh, postřehy, inspirace, …

    B) Vstupní podklad
  • Územně plánovací dokumentace – územní plán i ev. regulační plán sídla – výřez koordinačního výkresu vč. legendy + závazných regulativů a limitů, další související informace z~textové části (hlavní využití, přípustné využití, nepřípustné využití, regulativy, …); za výpisem textu bude zdůvodnění, proč lze vámi vybranou lokalitu použít, jaká jsou hlavní omezení tvaru a hmoty návrhu
  • Aktuální snímek katastrální mapy 1:1000 doplněný o~výpis z~katastru nemovitostí – týká se všech dotčených pozemků
  • Letecký snímek v~rozsahu výše uvedených podkladů
  • Situace inženýrských sítí, radonové zátěže a geologické situace + zdroje ke všemu
  • Komentovaná fotodokumentace současného stavu řešeného území s~navazující zástavbou
  • Další dostupné materiály (územní studie, průzkumy, rozbory, archeologické zprávy apod.) dle konzultací s~vedoucím ateliéru

    C) Rozbor okolí, místa a omezujících faktorů staveniště
  • Rozbor okolí pozemku - prostorová struktura, hmotové a kompoziční prvky (1:2000 – 1:5000)
  • Rozbor pozemku a umístění stavby – vyznačeny a okótovány plochy možného umístění stavby (limity, regulativy, přístupy na pozemek, další omezující faktory, …)
  • Situační výkres širších vztahů – návaznost na okolí, konkurence, relevantní místopis, měřítko dle typu stavby a potřeby zobrazení okolí

    D) Architektonická studie vlastního objektu dle zadání – kde je třeba, budou doplněny legendy
  • Provozní/funkční/bublinové schéma zadaného typu stavby orientované vůči světovým stranám – lze zpracovat i barevně
  • Průvodní texty – nejedná se o~technickou zprávu
  • Výpočet počtu parkovacích stání – pro všechny funkce
  • Architektonická situace (zeleň, povrchy, výšky, odpad, parkování + počty a druhy, rozhledy, zvonek + poštovní schránka, …) 1:200 (1:250)
  • Půdorysy všech podlaží s~nábytkem a radiátory 1:100 (u větších objektů 1:200)
  • Řez včetně orientačních výšek a nábytku 1:100 (u větších objektů 1:200)
  • Pohledy včetně výškových kót a grafického znázornění povrchů a jejich legendy 1:100 nebo 1:200
  • Vizualizace zasazená v~terénu 1:100 nebo 1:200

    E) Konstrukční systém a stabilita
  • Rozbor konstrukčního systému – schéma s~vyznačením roznesení sil (řez + půdorys), popis v~textu, …
  • Materiálové řešení nosných i nenosných konstrukcí a jejich předpokládané tloušťky
    F) Evakuace z~objektu
  • Schematický zákres úniku - trasy úniku a evakuace v~podlažích, zachovat nábytek a základní kóty, …
  • Situace a doprovodný text – shromaždiště evakuovaných, plochy pro hasičskou techniku a zdravotníky, vstupy/výstupy z~objektu, parkování, zeleň, chodníky, …; v~případě hořlavé konstrukce střechy spočten a zakreslen torzní stín (TS = h*0,36)

    G) Technika prostředí staveb – koncepce jednotlivých oblastí popsat textem, schématy a do celkového zjednodušeného generelu
  • Předběžné posouzení obálky budovy v~software TEPLO (či vhodné alternativě) dle ČSN 73 0540-2(2011)
  • Vytápění – druh odpovídající typu objektu, prostorové nároky, …
  • Zásobování vodou – odkud, potřeba (bilance) x kapacita, prostorové nároky, akumulace, …
  • Odpadní vody – dešťové, splaškové – využitelnost, likvidace, akumulace, …
  • Elektroinstalace – speciální zásuvky, umístění rozvaděče, umístění měřidel, …
  • Vzduchotechnika – způsob větrání, rekuperace, prostorové nároky, …

    Prezentace:
    Prezentace bude probíhat v~zadaném termínu, na který se student přihlásí v~IS. Nejpozději večer před termínem prezentace student vloží svou prezentaci v~PDF do příslušné odevzdávárny. Pokud bude student prezentovat bez podpůrných prostředků (promítání, …) do odevzdávárny vloží zprávu o~tomto rozhodnutí.

    V~rámci prezentace (max. 5 minut) student představí průběžné výsledky a seznámí posluchače s~odůvodněným postupem svého navrženého řešení (výběr lokality, typologie, dispozice, architektonické a předpokládané konstrukčně – stavební řešení, koncepce TZB). Prezentace bude zakončena dotazy konzultantů, na něž student zodpoví. Tyto odpovědi (faktická správnost, způsob reakce, …) jsou rovněž součástí hodnocení prezentace.

    Prezentace bude hodnocena jako celek, jehož součástí jsou i grafické zpracování, faktická správnost, přednes i neverbální komunikace, kvalita zodpovídání dotazů, dodržení stanoveného limitu, …

    V~případě, že se student nedostaví k~prezentaci bez vážného důvodu a řádné omluvy, bude tato část hodnocena jako neodevzdaná, tudíž celkové hodnocení všech částí bude 1 bod!

    Poster:
    Poster neboli plakát bude zpracován ve formátu A2 na výšku v~listinné podobě a zároveň v~datové podobě jednoho souboru formátu pdf. Listinnou podobu student odevzdá konzultantům ihned po prezentaci, jíž může být součástí. Datová podoba (pdf) bude vložena do příslušné odevzdávárny nejpozději večer před termínem prezentace.

    Poster bude zpracován barevně v~dostatečném rozlišení pro tisk formátu A2. Celkově bude charakterizovat podstatu vlastního návrhu, zejména pak jeho architektonicko-hmotové a dispoziční řešení, umístění v~prostoru, vše doplněné o~významné hodnoty, materiály a další informace. Z~povinných údajů budou uvedeny minimálně: jméno studenta, název práce, předmět, datum odevzdání ve formátu měsíc/rok, konzultoval: Kolektiv KST nebo Kolektiv Katedry stavebnictví.
  • Navazující předměty
    Informace učitele
    Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Pro studenty kombinované formy je povinná více než 50 % účast na blokové výuce. Evidenční list konzultací je podkladem prokazující aktivní účast na výuce a je povinnou součástí odevzdání studie. Každý student je povinen v rámci své konzultace mít u sebe evidenční list a danou konzultaci si nechat potvrdit. Konzultace budou probíhat pouze na výuce (seminářích) a nebudou zpětně evidovány a uznávány! Bez evidenčního listu nebude možné práci odevzdat a práce bude hodnocena „F“.

    Veškeré konzultace budou probíhat pouze v hodinách určených rozvrhem za přítomnosti alespoň dvou konzultantů, pokud není stanoveno jinak. Při výjimečném prodloužení termínu odevzdání nebudou konzultace ve zkouškovém období umožněny, jestliže garant předmětu nestanoví jinak.

    Zdravotní či jiné komplikace a závažné důvody je povinen student nahlásit e-mailem nejlépe ihned a nejpozději 5 pracovních dní po skončení komplikací. Student doloží platnou lékařskou zprávou s přesným časovým i fyzickým rozsahem pracovního omezení, jejíž kopii obdrží i garant předmětu a na jejím základě konzultant eventuálně upraví termíny plnění. Jiné závažné důvody (např. úmrtí v rodině, péče o rodinného příslušníka apod.) budou řešeny individuálně s garantem předmětu a vedoucím katedry. Pracovní vytíženost není důvodem pro prodloužení/omluvení termínu. Na zpětně uplatňované omluvy nebude brán zřetel.
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, zima 2024.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/ATE_1b