Detailed Information on Publication Record
2024
IMPACT OF DIGITALISATION ON COMPANIES' PERFORMANCE DURING COVID-19
TALÍŘ, Milan and Ekaterina CHYTILOVÁBasic information
Original name
IMPACT OF DIGITALISATION ON COMPANIES' PERFORMANCE DURING COVID-19
Name in Czech
DOPAD DIGITALIZACE NA VÝKONNOST PODNIKŮ V OBDOBÍ COVID-19
Authors
TALÍŘ, Milan (203 Czech Republic, guarantor) and Ekaterina CHYTILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vilnius, Litva, Entrepreneurship and Sustainability Center, 2024, 2345-0282
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Lithuania
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
UT WoS
001250847500016
Keywords (in Czech)
obecné řízení; řízení nevládních organizací; metody výzkumu; podnikové procesy
Keywords in English
general management; management of non-government organisations; research methods; business processes
Změněno: 9/8/2024 10:47, Barbora Kroupová
V originále
The main objective of this paper is to investigate how different digitalisation measures have affected business performance in Czech companies during the pandemic. A questionnaire survey of Czech companies from various business sectors was used for data collection. The sample was defined randomly based on voluntary completion. For testing the hypotheses, the instruments used were one-factor ANOVA, Pearson Chi-square test. The study determines the digitalisation measures used and the change in the level of digitalisation of business processes. It provides an overview of the short-term impact of the measures on business performance. It confirmed the link between the growth in the level of digitalisation of external communication and the business sector (for industrial enterprises). Confirmed the association between the digitalisation of product offerings and service measures) and the level of digitalisation of marketing, the level of the website, the education and training of staff (measures), and the level of external communication. The association between the measures taken and the enterprise's financial situation during the pandemic was not confirmed. The results are limited to the Czech environment and the pandemic period. Due to how the sample is defined, insights regarding the wholesale and retail sectors are inconclusive. The study does not take into account long-term follow-up of changes.
In Czech
Hlavním cílem tohoto článku je prozkoumat, jak různá digitalizační opatření ovlivnila výkonnost českých podniků během pandemie. Ke sběru dat bylo použito dotazníkové šetření v českých podnicích z různých odvětví podnikání. Vzorek byl definován náhodně na základě dobrovolného vyplnění. Pro testování hypotéz byly použity nástroje jednofaktorová ANOVA, Pearsonův chí-kvadrát test. Studie zjišťuje používaná opatření digitalizace a změnu úrovně digitalizace podnikových procesů. Poskytuje přehled o krátkodobém dopadu opatření na výkonnost podniku. Potvrdila souvislost mezi růstem úrovně digitalizace externí komunikace a podnikatelským sektorem (u průmyslových podniků). Potvrdila souvislost mezi digitalizací nabídky produktů a opatřeními v oblasti služeb) a úrovní digitalizace marketingu , úrovní webových stránek , vzděláváním a školením zaměstnanců ( opatření) a úrovní externí komunikace . Nepotvrdila se souvislost mezi přijatými opatřeními a finanční situací podniku během pandemie. Výsledky jsou omezeny na české prostředí a období pandemie. Vzhledem ke způsobu vymezení vzorku jsou poznatky týkající se velkoobchodu a maloobchodu neprůkazné. Studie nezohledňuje dlouhodobé sledování změn.