D 2023

VOC Occurence in the Primary School - Case Study

KRAUS, Michal and Ingrid JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ

Basic information

Original name

VOC Occurence in the Primary School - Case Study

Authors

KRAUS, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ingrid JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

23. vyd. Neuveden, International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, SGEM, p. 421-428, 8 pp. 2023

Publisher

International Multidisciplinary Scientific Geoconference

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

20101 Civil engineering

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

URL

RIV identification code

RIV/75081431:_____/23:00002619

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-619-7603-61-3

ISSN

Keywords (in Czech)

Kvalita vnitřního ovzduší; těkavé organické látky; přirozené větrání; základní školy; zdravotní dopad; pohoda

Keywords in English

Indoor air quality; volatile organic compounds; natural ventilation; primary schools; health impact; well-being

Tags

KST6, RIV23, SCOPUS
Změněno: 12/12/2023 11:03, Barbora Kroupová

Abstract

ORIG CZ

V originále

A healthy indoor environment is becoming an increasingly important issue. As the use of various materials in inhabited interiors increases, so does the concentration of harmful volatile organic compounds (VOCs) in these spaces. The actual trend of reducing energy consumption in buildings, such as by using perfectly sealing windows and doors, contributes to this increase. Consequently, people moving around in these interiors experience a rise in health problems due to the elevated concentrations of VOCs. This study aimed to assess the indoor air quality (IAQ) in naturally ventilated primary schools located in the southern Czech region. Two classrooms were selected from each primary school based on similar characteristics, such as building construction, volume, windows structure, area of windows, number of occupants, activities, type of furniture, and internal covering including flooring, wall, and ceiling. The classrooms were continuously occupied during school hours for a total of 25-35 hours per week and unoccupied during afternoons and weekends. The study focused on measuring the concentrations of volatile organic compounds (VOCs) in the classrooms, as well as assessing their impact on health. The study highlights the importance of monitoring IAQ in naturally ventilated primary schools and can be useful for policymakers and school administrators in developing strategies to improve IAQ and promote the health and well-being of students and staff.

In Czech

Zdravé vnitřní prostředí se stává stále důležitějším tématem. S rostoucím používáním různých materiálů v obývaných interiérech roste i koncentrace škodlivých těkavých organických látek (VOC) v těchto prostorách. K tomuto nárůstu přispívá i aktuální trend snižování spotřeby energie v budovách, například používáním dokonale těsnících oken a dveří. V důsledku toho dochází u lidí pohybujících se v těchto interiérech k nárůstu zdravotních problémů způsobených zvýšenou koncentrací těkavých organických látek. Cílem této studie bylo posoudit kvalitu vnitřního ovzduší (IAQ) v přirozeně větraných základních školách nacházejících se v jihočeském regionu. Z každé základní školy byly vybrány dvě třídy na základě podobných charakteristik, jako je konstrukce budovy, objem, konstrukce oken, plocha oken, počet osob, činnosti, typ nábytku a vnitřní krytiny včetně podlah, stěn a stropu. Třídy byly nepřetržitě obsazeny během vyučovacích hodin po dobu celkem 25-35 hodin týdně a neobsazeny během odpoledne a víkendů. Studie se zaměřila na měření koncentrací těkavých organických látek (VOC) ve třídách a na posouzení jejich vlivu na zdraví. Studie poukazuje na důležitost monitorování kvality vnitřního ovzduší v přirozeně větraných základních školách a může být užitečná pro tvůrce politik a správce škol při vytváření strategií pro zlepšení kvality vnitřního ovzduší a podporu zdraví a pohody žáků a zaměstnanců.
Displayed: 22/12/2024 05:00