Detailed Information on Publication Record
2023
VOC Occurence in the Primary School - Case Study
KRAUS, Michal and Ingrid JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁBasic information
Original name
VOC Occurence in the Primary School - Case Study
Authors
KRAUS, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Ingrid JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
23. vyd. Neuveden, International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, SGEM, p. 421-428, 8 pp. 2023
Publisher
International Multidisciplinary Scientific Geoconference
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
20101 Civil engineering
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/75081431:_____/23:00002619
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-619-7603-61-3
ISSN
Keywords (in Czech)
Kvalita vnitřního ovzduší; těkavé organické látky; přirozené větrání; základní školy; zdravotní dopad; pohoda
Keywords in English
Indoor air quality; volatile organic compounds; natural ventilation; primary schools; health impact; well-being
Změněno: 12/12/2023 11:03, Barbora Kroupová
V originále
A healthy indoor environment is becoming an increasingly important issue. As the use of various materials in inhabited interiors increases, so does the concentration of harmful volatile organic compounds (VOCs) in these spaces. The actual trend of reducing energy consumption in buildings, such as by using perfectly sealing windows and doors, contributes to this increase. Consequently, people moving around in these interiors experience a rise in health problems due to the elevated concentrations of VOCs. This study aimed to assess the indoor air quality (IAQ) in naturally ventilated primary schools located in the southern Czech region. Two classrooms were selected from each primary school based on similar characteristics, such as building construction, volume, windows structure, area of windows, number of occupants, activities, type of furniture, and internal covering including flooring, wall, and ceiling. The classrooms were continuously occupied during school hours for a total of 25-35 hours per week and unoccupied during afternoons and weekends. The study focused on measuring the concentrations of volatile organic compounds (VOCs) in the classrooms, as well as assessing their impact on health. The study highlights the importance of monitoring IAQ in naturally ventilated primary schools and can be useful for policymakers and school administrators in developing strategies to improve IAQ and promote the health and well-being of students and staff.
In Czech
Zdravé vnitřní prostředí se stává stále důležitějším tématem. S rostoucím používáním různých materiálů v obývaných interiérech roste i koncentrace škodlivých těkavých organických látek (VOC) v těchto prostorách. K tomuto nárůstu přispívá i aktuální trend snižování spotřeby energie v budovách, například používáním dokonale těsnících oken a dveří. V důsledku toho dochází u lidí pohybujících se v těchto interiérech k nárůstu zdravotních problémů způsobených zvýšenou koncentrací těkavých organických látek. Cílem této studie bylo posoudit kvalitu vnitřního ovzduší (IAQ) v přirozeně větraných základních školách nacházejících se v jihočeském regionu. Z každé základní školy byly vybrány dvě třídy na základě podobných charakteristik, jako je konstrukce budovy, objem, konstrukce oken, plocha oken, počet osob, činnosti, typ nábytku a vnitřní krytiny včetně podlah, stěn a stropu. Třídy byly nepřetržitě obsazeny během vyučovacích hodin po dobu celkem 25-35 hodin týdně a neobsazeny během odpoledne a víkendů. Studie se zaměřila na měření koncentrací těkavých organických látek (VOC) ve třídách a na posouzení jejich vlivu na zdraví. Studie poukazuje na důležitost monitorování kvality vnitřního ovzduší v přirozeně větraných základních školách a může být užitečná pro tvůrce politik a správce škol při vytváření strategií pro zlepšení kvality vnitřního ovzduší a podporu zdraví a pohody žáků a zaměstnanců.