u 2020

Strategické řízení a rozhodování – předpoklad konkurenceschopnosti a ziskovosti MSP

STRAKOVÁ, Jarmila and Jan VÁCHAL

Basic information

Original name

Strategické řízení a rozhodování – předpoklad konkurenceschopnosti a ziskovosti MSP

Name (in English)

Strategic management and decision-making - a prerequisite for the competitiveness and profitability of SMEs

Edition

2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Special-purpose publication

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Strategické řízení; strategické rozhodování; podniková strategie; analýza a hodnocení podnikových hodnototvorných procesů; malé a střední podniky

Keywords in English

Strategic management; strategic decision-making; corporate strategy; analysis and evaluation of corporate value-creating processes; small and medium-sized enterprises

Tags

Links

TL01000349, research and development project.
Changed: 17/12/2020 13:19, Kateřina Nygrýnová

Abstract

V originále

Navržený manuál vychází z dosažených výstupů z výzkumného projektu a z požadavků MSP, kdy z cílených rozhovorů vedených s vlastníky a vrcholovými manažery podniků vyplynul požadavek na zpracování jednoduchého a srozumitelného metodického návodu sumarizujícího, jaké atributy jsou nezbytné pro formulaci podnikové strategie a jaké procesy mohou být potenciální základnou pro zvýšení jejich ziskovosti, resp. jakým procesům by měla být věnována pozornost z hlediska tvorby přidané hodnoty. Měl by pomoci malým a středním podnikům zorientovat se ve složité problematice, jakou je strategické řízení a rozhodování, uvědomit si významnou úlohu a roli podnikové strategie a poskytnout doporučený návod, jak při její formulaci postupovat (jaké metody a nástroje použít). Manuál rovněž poskytuje návod, jakým způsobem přistupovat k analýze a hodnocení podnikových hodnototvorných procesů (vlastní vývoj, vstupní logistika, výroba / proces poskytování služeb, výstupní logistika, marketing a prodej a servisní a jiné doprovodné služby) včetně postupu výpočtu přidané hodnoty.

In English

The proposed manual is based on the results of the research project and the requirements of SMEs, where targeted interviews with owners and top managers resulted in a simple and understandable methodological guide summarizing what attributes are necessary to formulate a business strategy and what processes can be a potential basis. to increase their profitability, resp. what processes should be given attention in terms of added value creation. It should help SMEs to orientate themselves in complex issues such as strategic management and decision-making, to realize the important role and role of corporate strategy and to provide recommended guidance on how to formulate it (what methods and tools to use). The manual also provides guidance on how to approach the analysis and evaluation of business value-creating processes (own development, input logistics, production / service delivery process, output logistics, marketing and sales, and service and other ancillary services), including the value-added calculation procedure.

Files attached

Strakova_Vachal_-_Strategicke_rizeni_a_rozhodovani_-_predpoklad_konkurenceschopnosti_a_ziskovosti_MSP.pdf
Request the author's version of the file