2018
PARAMETRIC GRAPHS OF TRIGONOMETRIC, EXPONENTIAL AND LOGARITHMIC FUNCTIONS AS A TOOL FOR TEACHING
NÁHLÍK, Tomáš and Zdeněk DUŠEKBasic information
Original name
PARAMETRIC GRAPHS OF TRIGONOMETRIC, EXPONENTIAL AND LOGARITHMIC FUNCTIONS AS A TOOL FOR TEACHING
Name in Czech
Parametrické grafy goniometrických, exponenciálních a logaritmických funkcí jako nástroj pro výuku
Authors
NÁHLÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk DUŠEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
ICERI2018 Proceedings. Španělsko, Iceri 2018 PROCEEDINGS, p. 9410-9413, 4 pp. 2018
Publisher
IATED Academy
Other information
Language
English
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
10100 1.1 Mathematics
Country of publisher
Spain
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/75081431:_____/18:00001818
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN
978-84-09-05948-5
ISSN
UT WoS
000568991704104
Keywords (in Czech)
Goniometrická funkce; exponenciální funkce; logaritmická funkce; vizualizace; grafy; aplikace
Keywords in English
Trigonometric function; exponential function; logarithmic function; visualization; graphs; applications
Changed: 1/12/2020 10:31, Kateřina Nygrýnová
V originále
"Understanding the notion of function and various types of basic functions is a key skill of students in more advanced courses not only in mathematics but also in subjects such as physics, economics, sociology and technology in general. It is mainly the use of trigonometric functions - oscillation, acoustics - and logarithmic and exponential functions - population growth or decline, interest rate, radioactive decay etc. Students come from secondary schools with unbalanced knowledge in this area. We often encounter a phenomenon that they do not understand the notion of a function, and cannot sketch the graphs of the most common functions, and we do not mention the knowledge of the individual function parameters (e.g. shifts and deformations of the graphs). Without a deeper understanding, students can not apply the knowledge learned in mathematics courses to specialized subjects and practices in general. They cannot even penetrate into more complex mathematical problems, such as solving differential equations. Based on the initial experience with visualization of graphs of features published in the conference EDULEARN 2018 (Visualisation of parametric functions as a tool for teaching mathematics by Náhlík and Papoušková), we evaluated the usefulness of prepared aids that presented selected graphs of basic functions. We have therefore decided to create a new learning aid, where we discuss trigonometric, exponential and logarithmic functions. In this article we want to present the parameterized visualizations of trigonometric, exponential and logarithmic functions and multidisciplinary relations into specific fields of study."
In Czech
"Pochopení pojmu funkce a různých typů základních funkcí je klíčovou dovedností studentů v pokročilejších kurzech nejen v matematice, ale také v předmětech jako fyzika, ekonomie, sociologie a technologie obecně. Je to hlavně použití trigonometrických funkcí - oscilace, akustika - a logaritmické a exponenciální funkce - populační růst nebo pokles, úroková míra, radioaktivní rozpad atd. Studenti pocházejí ze středních škol s nevyváženými znalostmi v této oblasti. Často se setkáváme s fenoménem, že nerozumí pojmu funkce a neumí načrtnout grafy nejběžnějších funkcí a nezmiňuje ani znalost jednotlivých parametrů funkce (např. Posuny a deformace grafů). Bez hlubšího porozumění nemohou studenti aplikovat znalosti získané v kurzech matematiky na specializované předměty a postupy obecně. Nemohou proniknout ani do složitějších matematických problémů, jako je řešení diferenciálních rovnic. Na základě počátečních zkušeností s vizualizací grafů funkcí publikovaných na konferenci EDULEARN 2018 (Vizualizace parametrických funkcí jako nástroje pro výuku matematiky Náhlíka a Papouškové) jsme vyhodnotili užitečnost připravených pomůcek, které prezentovaly vybrané grafy základních funkcí. Proto jsme se rozhodli vytvořit novou učební pomůcku, kde probíráme goniometrické, exponenciální a logaritmické funkce. V tomto článku chceme představit parametrizované vizualizace goniometrických, exponenciálních a logaritmických funkcí a multidisciplinárních vztahů do konkrétních studijních oborů."