D 2018

Simple mathematic modeling in high school teaching

VYSOKÁ, Jana

Basic information

Original name

Simple mathematic modeling in high school teaching

Name in Czech

Jednoduché matematické modelování na sředních školách

Authors

VYSOKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Depósito Legal: V-1578-2018. LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, doi: 10.21125/edulearn.2018, p. 3337-3344, 8 pp. 2018

Publisher

IATED-INT ASSOC TECHNOLOGY EDUCATION & DEVELOPMENT, LAURI VOLPI 6, VALENICA, BURJASSOT 46100, SPAIN

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

10100 1.1 Mathematics

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/18:00001770

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-84-09-02709-5

ISSN

UT WoS

000530893703067

Keywords (in Czech)

Iterace; přitahující bod; pevný bod; odpuzující bod; orbita; chaos.

Keywords in English

Iteration; attracting point; fixed point; sink; orbit; chaos.

Tags

Changed: 18/6/2020 10:50, Kateřina Nygrýnová

Abstract

V originále

The aim of this paper is to suggest the expansion of learning materials designed for university teachers who work with students who have chosen advanced mathematics as an elective, or with high school students who are engaged in mathematics beyond compulsory curriculum. Students will work with examples of mathematical models of simple but real problems. From a certain perspective on solving simple tasks, we can get to concepts such as the fixed points or the attracting orbits and even chaos. Lectures are conducted in such a way that students understand the basic concepts by analysis of graphs associated with these problems. We deliberately chose a topic that is not normally part of lessons and could make mathematics or computer science more varied. Another of the reasons for writing this paper is the gradual discovery of the fact that students have increasingly difficulties with reading the graph and understanding the connection of the graph and the real situation at all. This is an issue that is up to date, it could make mathematics or informatics more interesting, and it certainly deserves attention.

In Czech

Cílem této práce je navrhnout rozšíření učebních materiálů určených pro vysokoškolské učitele, kteří pracují se studenty, kteří si zvolili pokročilou matematiku jako volitelnou, nebo se studenty středních škol, kteří se zabývají matematikou nad rámec povinných učebních osnov. Studenti budou pracovat s příklady matematických modelů jednoduchých, ale reálných problémů. Z určitého pohledu na řešení jednoduchých úkolů se lze dostat k pojmům jako jsou pevné body nebo přitahující orbity a dokonce i chaos. Přednášky jsou vedeny tak, aby studenti porozuměli základním pojmům pomocí analýzy grafů souvisejících s těmito problémy. Záměrně jsme vybrali téma, které obvykle není součástí výuky a mohlo by vést ke zpestření výuky matematiky nebo informatiky. Dalším důvodem pro psaní tohoto článku je postupné objevování skutečnosti, že studenti mají stále větší potíže se čtením z grafu a pochopením souvislosti grafu a reálné situace vůbec. Navíc je toto téma aktuální, mohlo by udělat matematiku nebo informatiku zajímavější a určitě si zaslouží pozornost.

Files attached