D 2019

Problem solving in high school mathematics

ANTOŠ, Karel

Basic information

Original name

Problem solving in high school mathematics

Name in Czech

Řešení problémů ve středoškolské matematice

Authors

ANTOŠ, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Bratislava, Slovakia, 18th Conference on applied mathematics, Aplimat 2019, Proceedings, p. 16-22, 7 pp. 2019

Publisher

Slovak University of Technology in Bratislava

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

10101 Pure mathematics

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/75081431:_____/19:00001580

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-1-5108-8214-0

EID Scopus

2-s2.0-85070913753

Keywords (in Czech)

experiment; důkaz; matematická indukce; posloupnost; přirozená čísla

Keywords in English

experiment; proof; mathematical induction; sequence; natural numbers

Tags

MAT_1, RIV19, SCOPUS
Changed: 11/9/2019 11:25, Mgr. Milada Šanderová

Abstract

ORIG CZ

V originále

Secondary School Mathematics offers a variety of options to complement the problem solving lesson. This article shows several problem-solving problems that need to be solved through exploration and experimentation. The solution is demonstrated, including proof that is an integral part of these solutions of tasks. Here is how experimentation in problem solving and hypothesis proving can enrich the teaching of mathematics at the secondary level. This enhances the mathematical thinking of students and increases their relationship to mathematics. Solving problem problems increases pupils' engagement in teaching, thus supporting heuristic approaches to teaching.

In Czech

Středoškolská matematika nabízí celou řadu možností, jak doplnit výuku o řešení problémových úloh. Tento článek ukazuje několik problémových úloh, u kterých je třeba hledat řešení pomocí zkoumání a experimentování. Řešení je uvedeno včetně důkazů, které je nedílnou součástí řešení těchto úloh. Ukazuje se zde, jak experimentování při řešení problémů a dokazování hypotéz může obohatit výuku matematiky na středoškolské úrovni. Tím se prohlubuje matematické myšlení studentů a zvyšuje jejich vztah k matematice. Řešení problémových úloh zvyšuje zapojení žáků do výuky a podporuje tak heuristické přístupy výuky
Displayed: 14/7/2025 22:20