D
2019
Problem solving in high school mathematics
ANTOŠ, Karel
Basic information
Original name
Problem solving in high school mathematics
Name in Czech
Řešení problémů ve středoškolské matematice
Authors
ANTOŠ, Karel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, Slovakia, 18th Conference on applied mathematics, Aplimat 2019, Proceedings, p. 16-22, 7 pp. 2019
Publisher
Slovak University of Technology in Bratislava
Other information
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
10101 Pure mathematics
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/75081431:_____/19:00001580
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
EID Scopus
2-s2.0-85070913753
Keywords (in Czech)
experiment; důkaz; matematická indukce; posloupnost; přirozená čísla
Keywords in English
experiment; proof; mathematical induction; sequence; natural numbers
V originále
Secondary School Mathematics offers a variety of options to complement the problem solving lesson. This article shows several problem-solving problems that need to be solved through exploration and experimentation. The solution is demonstrated, including proof that is an integral part of these solutions of tasks. Here is how experimentation in problem solving and hypothesis proving can enrich the teaching of mathematics at the secondary level. This enhances the mathematical thinking of students and increases their relationship to mathematics. Solving problem problems increases pupils' engagement in teaching, thus supporting heuristic approaches to teaching.
In Czech
Středoškolská matematika nabízí celou řadu možností, jak doplnit výuku o řešení problémových úloh. Tento článek ukazuje několik problémových úloh, u kterých je třeba hledat řešení pomocí zkoumání a experimentování. Řešení je uvedeno včetně důkazů, které je nedílnou součástí řešení těchto úloh. Ukazuje se zde, jak experimentování při řešení problémů a dokazování hypotéz může obohatit výuku matematiky na středoškolské úrovni. Tím se prohlubuje matematické myšlení studentů a zvyšuje jejich vztah k matematice. Řešení problémových úloh zvyšuje zapojení žáků do výuky a podporuje tak heuristické přístupy výuky
Displayed: 14/7/2025 22:20