J 2018

Mathematical modelling of shafts in drives

HRUBÝ, Petr, Tomáš NÁHLÍK a Dana SMETANOVÁ

Základní údaje

Originální název

Mathematical modelling of shafts in drives

Název česky

Matematické modelování hřídelí v pohonech

Autoři

HRUBÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš NÁHLÍK (203 Česká republika, domácí) a Dana SMETANOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Communications, Žilina, Žilinská univerzita v Žilině, EDIS, 2018, 1335-4205

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

20301 Mechanical engineering

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/75081431:_____/18:00001404

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Klíčová slova česky

Hookův kloub; hřídel; vibrace; matematický a fyzikální model; přenosová matice; metoda konečných prvků

Klíčová slova anglicky

Hook’s joint; shaft; vibration; mathematical and physical model; transfer matrix; Finite element method

Štítky

Změněno: 26. 2. 2019 09:04, Mgr. Eva Hynešová

Anotace

V originále

"Propeller shafts of the vehicle's drive transmit a torque to relatively large distances. The shafts are basically long and slender and must be dimensioned not only in terms of torsional stress, but it is also necessary to monitor their resistance to lateral vibration. In the paper, a simple model (of the solved problem) is constructed by the method of physical discretization, which is evident from the nature of the centrifugal force fields' influence on the spectral properties of the shaft. An analytical solving of speed resonances prop shafts test model (whose aim is to obtain values for verification subsequently processed models based on the transfer-matrix method and the finite element method) is performed."

Česky

"Hnací hřídele pohonu vozidla přenášejí točivý moment na relativně velké vzdálenosti. Hřídele jsou v podstatě dlouhé a štíhlé a musí musí být dimenzovány nejen ve smyslu torzního namáhání, ale je také nutné sledovat jejich odolnost vůči bočním vibracím. V příspěvku je jednoduchý model (řešeného problému) konstruován metodou fyzické diskretizace, což je zřejmé z povahy vlivu odstředivých silových polí na spektrální vlastnosti hřídele. Analytické řešení rezonančních rychlostí hřídelí je představeno na testovacím modelu (jehož cílem je získat hodnoty pro ověření následně zpracovaných modelů založených na metodě přechodových matic a metodě konečných prvků)."

Přiložené soubory

4_2018_Komunikacie.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru