J 2018

INTERPRETACE KALAMBÚRU V REKLAMNÍM DISKURSU

SLÁDKOVÁ, Věra and Andrej ARTEMOV

Basic information

Original name

INTERPRETACE KALAMBÚRU V REKLAMNÍM DISKURSU

Name (in English)

Interpretation of Pun in Advertising Discourse

Authors

SLÁDKOVÁ, Věra and Andrej ARTEMOV

Edition

Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2018, 1214-4967

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60203 Linguistics

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

kalambúr; lexikální priming; relexikalizace; rekonstrukce; lexikální kaskáda; homonymie

Keywords in English

pun; lexical priming; relexicalisation; reworking; lexical cascading; homonymy

Tags

Changed: 2/7/2018 11:28, Mgr. Eva Hynešová

Abstract

V originále

Tato studie popisuje procesy, na nichž je založena interpretace kalambúru v českém reklamním diskursu a porovnává případy kalambúru zaznamenané Čmejrkovou (2000) s těmi relativně nedávnými. Bylo zjištěno, že starší kalambúry byly v převážné většině založené na procesu rekonstrukce, nebo spoléhaly na relelxikalizaci založenou na jednom homonymním slově či idiomu. Současná popularita kalambúru se přičítá tendenci využívat několik psycholingvistických jevů a vzájemně je kombinovat, třebaže cílem je vznik jen jednoho kalambúru. Relexikalizace, jako převládající proces v současných kalambúrech, je silně podporována lexikální kaskádou, novým fenoménem, který je schopen vstupovat do paradigmatických a syntagmatických vztahů uvnitř reklamního sloganu, a může působit společně s procesem rekonstrukce, aby došlo k umocnění požadovaného efektu.

In English

The paper deals with the key processes behind the interpretation of punning wordplay in Czech advertising discourse and compares the instances of advertising pun recorded by Čmejrková (2000) to more recent ones to discover that the former puns employed predominantly the process of reworking, or relied heavily on relexicalisation based on one homonymous word or an idiom. The recent popularity of pun has been considerably influenced by the shift towards exploitation of several psycholinguistic features and their mutual combinations in order to obtain a single pun. Relexicalisation, as a prevalent process in more recent puns, is aided largely by lexical cascading, a novel phenomenon able to enter paradigmatic and syntagmatic relationships within the advertising slogan. It can be used jointly also with the process of reworking to enhance the desired effect.

Files attached

AUSPICIA_1.2018_Sladkova_Artemov.pdf
Request the author's version of the file