V originále
This paper presents the possibility of creating motivational programs for employees working in small and medium-sized enterprises (SMEs). The applicability of the proposed option is verified and presented to a medium-sized enterprise operating in the wood-processing industry in Slovakia. Using cluster analysis, three motivational-oriented groups were defined in the category of managers and three similar motivational-oriented groups in the category of workers. Subsequently, the sampling units were tested by the Tukey’s honest significant difference (HSD) test. In this way, the significance of the differences in arithmetic mean and the standard deviation of the individual motivational factors of the monitored sets at the significance level = 0.05 were defined. The result of the analysis is a plan to create a group motivational program. The content of this program is a common motivational factor for groups, supplemented by employee-specific factors. Currently, businesses apply unified motivational programs based on two, three, or four main motivators. However, improperly designed and applied motivational programs have a negative impact on employees and do not motivate them to maximize performance. By implementing this method in wood-processing SMEs, the company’s performance can be increased, as the needs of most employees would be met.
In Czech
Tento dokument prezentuje možnost vytvoření motivačních programů pro zaměstnance pracujících v malých a středních podnicích (MSP). Použitelnost tohto návrhu je ověřena a předložena středně velkému podniku působícímu v dřevozpracujícím průmyslu na Slovensku. Pomocí shlukové analýzy byly v kategorii manažerů definovány tři motivačně orientované skupiny a tři podobné motivačně orientované skupiny v kategorii pracovníků. Následně byly vzorkovací jednotky testovány Tukeyho (HSD) metodou. Tímto způsobem byly determinovány významné rozdíly v aritmetickém průměru a standardní odchylce jednotlivých motivačních faktorů sledovaných souborů na úrovni významnosti = 0,05. Výsledkem analýzy je plán vytvoření skupinového motivačního programu. Obsahem tohoto programu jsou společné motivační faktorey pro skupiny, doplněné o faktory specifické pro dané zaměstnance. V současné době podniky používají jednotné motivační programy založené na dvou, třech nebo čtyřech hlavních motivačních faktorech. Nesprávně navržené a aplikované motivační programy mají negativní dopad na zaměstnance a nevedou k maximalizaci výkonu. Zavedením této metody v malých a středních podnicích pro zpracování dřeva lze výkon společnosti zvýšit, protože budou splněny potřeby většiny zaměstnanců.