J 2018

Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi

POLANECKÝ, Lukáš

Basic information

Original name

Elementární aplikace obyčejných diferenciálních rovnic v praxi

Name (in English)

ELEMENTARY APPLICATION OF ORDINARY DIFFERENTIAL EQUATIONS IN PRACTICE

Authors

POLANECKÝ, Lukáš

Edition

Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2018, 1339-3189

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Vzdělání; diferenciální rovnice; Ebbinghauův model; učební osnovy

Keywords in English

Education; differential equations; Ebbinghau’s model; curriculum

Tags

ERIH, VPR
Změněno: 17/4/2018 11:17, Mgr. Blanka Mikšíková

Abstract

ORIG EN

V originále

Cílem této studie je zaměřit se na aplikaci diferenciálních rovnic pomocí matematických modelů v praxi. Autoři zaměřují svůj výzkum na deterministické modely (modely, které neobsahují náhodné veličiny) a zároveň obsahují faktor času (tedy dynamické modely). Konkrétní model, který autoři řeší je „Ebbinghausův model zapomínání“. Tento model autoři řeší na základě výsledků studia studentů na vybrané „Vysoké škole“. Autoři tedy vytvoří pomocí empirického výzkumu model zapomínání, který bude sloužit pro širokou veřejnost. Výzkum této studie není určen pouze na studenty, ale může být také přínosem všem zaměstnavatelům, jejichž zaměstnanci se vrací do práce po delší pracovní neschopnosti nebo dovolené.

In English

"This study focuses on the application of differential equations using mathematical models in practice. The authors focused their research on deterministic models (Plevný 2005) (models that do not include random variables) and contain a time factor (dinamic models) (Lukáš 2012) as well. Specific model which is solved by authors is ”The Ebbinghau’s Model of Forgetting” (Jaber 1997). This Model is solved based on results of studies of students at selected ”High School”. The Authors thus created empirical research of forgetting, which will be used for the public. Research of this Study is not offered for the students only, but it can also be benefical at all employers whose employees returning to work after an extended sick leave or vacation. The final model shows that it is much better to learn as much subject matter that will be slowly forgotten. This fact will be shown in primary, secondary and tertiary eduacation as well. We hope the study will encourage pupils and students to continuous learning and overall learning curriculum."
Displayed: 19/10/2024 22:31