J 2018

KOMPARACE OTH REGENSBURG A VŠTE V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH SE ZŘETELEM NA VYBRANÉ ASPEKTY PRAKTICKÉHO ZAMĚŘENÍ STUDIA

CAHA, Zdeněk; Jaroslav STUCHLÝ; Michal RUSCHAK; Michal ŠUTA; Lenka DIENESOVÁ et. al.

Basic information

Original name

KOMPARACE OTH REGENSBURG A VŠTE V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH SE ZŘETELEM NA VYBRANÉ ASPEKTY PRAKTICKÉHO ZAMĚŘENÍ STUDIA

Name (in English)

COMPARISON OF OTH REGENSBURG AND ITB IN ČESKÉ BUDĚJOVICE WITH REGARD TO SELECTED ASPECTS OF THE PRACTICAL ORIENTATION OF THE STUDY

Authors

CAHA, Zdeněk; Jaroslav STUCHLÝ; Michal RUSCHAK; Michal ŠUTA and Lenka DIENESOVÁ

Edition

Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2018, 1339-3189

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

Profesně zaměřená vysoká škola; komparace; studium

Keywords in English

University of Applied Sciences; comparison; study

Tags

ERIH, NOP
Changed: 17/4/2018 11:20, Mgr. Blanka Mikšíková

Abstract

ORIG EN

V originále

Následující studie nejprve podává všeobecný nástin vývoje profesně zaměřeného sektoru vysokých škol a následně i jeho vývoje v Německu a v České republice. Autoři porovnávají v rámci svého výzkumného dotazníkového šetření na příkladu dvou profesně zaměřených škol, OTH Regensburg a VŠTE v Českých Budějovicích, míru spokojenosti studentů s vybranými aspekty studia, které dokumentují praktické zaměření tohoto typu vzdělávání. Dotazníkové šetření ukázalo, že se obě vysoké školy velmi dobře profilují v souladu s tím, jak deklarují, a sice jako profesně zaměřené vzdělávací instituce. Přece jenom o poznání vyšší míru spokojenosti německých studentů s některými aspekty studia lze vysvětlit jak delší tradicí tamního neuniverzitního sektoru, tak i konkrétní vzdělávací institucí.

In English

The present study first provides a summary of the development of the professionally oriented sector of tertiary schools in general and after that it deals with its development in Germany and in the Czech Republic. In a questionnaire survey the authors compare the rate of satisfaction with the selected aspects of the study that document the practical orientation of this type of education among students on an example of two professionally oriented schools, OTH Regensburg and ITB in České Budějovice. The questionnaire survey has shown that both of the schools are very well profiled in compliance with their declaration of themselves to be professionally oriented educational institutions. Slightly higher level of satisfaction among German students can be explained by the longer tradition of the German nonuniversity sector and by the particular educational institution.
Displayed: 16/7/2025 14:59