2017
DĚTSTVÍ A POČÁTKY DOSPÍVÁNÍ V JAPONSKU - KULTURA A VÝCHOVA
OPRŠAL, IvoZákladní údaje
Originální název
DĚTSTVÍ A POČÁTKY DOSPÍVÁNÍ V JAPONSKU - KULTURA A VÝCHOVA
Název anglicky
CHILDHOOD AND GROWING UP IN JAPAN – CULTURE AND EDUCATION
Autoři
Vydání
Mladá veda, Prešov, Vydavateľstvo UNIVERSUM, spol. s r. o. 2017, 1339-3189
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Klíčová slova česky
Sebeuvědomění; Skupinová identita; Konfuciánská výchova; Karteziánská logika; Dohodová společnost; Japonský vzdělávací systém
Klíčová slova anglicky
Self awareness; Social Identity; Confucian Education; Cartesian Logic; Conventional Society; Japanese Educational System
Změněno: 18. 4. 2018 08:22, Mgr. Blanka Mikšíková
V originále
Na krátkých kazuistikách japonských dětí a na popisu reálií vzdělávacího a společenského systému je ukázán vliv kultury na výchovu mladých Japonců. Rovněž je naznačeno utváření sebepojetí a dentity, dané především skupinovou složkou. Kultura, s mnoha velmi starými a tradičními prvky, domácnost a školní výchova, a dále trávení volného času kombinované se situačně velmi závislým prožíváním jsou faktory, jejichž výslednicí je pro Evropana neobvykle se vyvíjející osobnost i (převážně skupinová) identita. Spoluprožívání v kolektivu společně s pečlivě tradovaným povědomím o výlučnosti Japonského národa a jazyka formují právě skupinovou identitu velmi neobvyklým způsobem. To je ukázáno na několika vybraných narativních i zjišťovacích rozhovorech a poznatcích získaných zúčastněným pozorováním.
Anglicky
The influence of culture on the education of young Japanese is shown on short description of educational system, society and short case interpretations of Japanese children. It is indicated, that their identity and self are influenced mostly by the society component. Japanese culture with many old and traditional components combined with household, education, leisure time, and very situational Japanese character are factors forming a very unique personality and (mostly) social identity. Added to that, the social identity is influenced by shared experience and traditional self-percept exclusiveness of Japanese nation. It is presented on a few selected narratives/dialogues supported by involved observations.