V originále
Etický kodex je základním, tradičním a stále nejvyužívanějším nástrojem etického řízení firmy. V příspěvku se zabýváme rozšířením etického kodexu v České republice na vzorku 297 firem, přičemž tyto firmy členíme podle počtu zaměstnanců na tři kategorie: malé (do 49 zaměstnanců), středně velké (50–249 zaměstnanců) a velké (nad 250 zaměstnanců). Stanovili jsme přitom hypotézu, že etický kodex využívá méně než 70 % firem v České republice, což je méně než tomu je v západoevropských zemích a USA, kde výskyt etického kodexu mnohdy tuto hranici značně převyšuje. Vytyčená hypotéza byla potvrzena.
Anglicky
A code of ethics is the basic, traditional and most widely used tool for the ethical management of a company. This paper sets out to determine the prevalence of a code of ethics in a sample of 297 companies in the Czech Republic. The companies were divided into one of three categories according to their size in terms of numbers of employees: small (up to 49 employees), medium-sized (50-249 employees) and large (over 250 employees). The hypothesis was put forward that a code of ethics is present in less than 70% of Czech companies. This is lower than in Western European countries and the USA, where the presence of a code of ethics is widespread and therefore often greatly exceeds this limit. The hypothesis was confirmed.