HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ. Speed resonances of coupled shafts in drives with Hooke's joints. In Michael McGreevy, Robert Rita. CER Comparative European Research 2017. London: Sciemcee Publishing, 2017, p. 79-82. ISBN 978-0-9935191-4-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speed resonances of coupled shafts in drives with Hooke's joints
Name in Czech Otáčkové rezonance vázaného systému hřídelí v pohonech s Hookeovými klouby
Authors HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ.
Edition London, CER Comparative European Research 2017, p. 79-82, 4 pp. 2017.
Publisher Sciemcee Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10307 Acoustics
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-0-9935191-4-7
Keywords (in Czech) hřídel; systém; vázaný; resonance; otáčky; spektrum; frekvence
Keywords in English shaft; system; bound; resonance; speeds; spectrum; frequency
Tags DYN
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 19/6/2017 10:47.
Abstract
When considering some effects on the natural frequency spectrum of propulsion shafts, significant sensitivity of natural frequency spectrum of relative transverse oscillations to the rigidity of proshaft edges bearing appears. Therefore, it is necessary to withdraw from the static understood stiffness of storage of propshaft edges and solve the whole propshafts system, i. e. clutches, propeller shaft, gear shaft. Not only the connecting shaft, but also the clutch shaft and the gear shaft thus being understood as a flexurally oscillating one-dimensional continuum. The basic mechanics method, imaginary cut method being applied not to the rigid bodies, but the system of coupled deformable bodies in a state of steady circular vibration. This approach to solving especially allows that the order of the transfer matrix does not increase with the number of the model segments when using the transfer-matrix-method. The dimension of frequency matrix is only determined by the number of shafts of the system.
Abstract (in Czech)
Při posuzování některých vlivů na spektrum vlastních frekvencí kloubových hřídelů reálných pohonů se ukazuje značná citlivost spektra vlastních frekvencí relativních příčných kmitů na tuhosti uložení okrajů kloubového hřídele. Tato skutečnost vede k nutnosti odstoupit od staticky chápané tuhosti uložení okraje kloubového hřídele a řešit celý systém hřídelí, tedy spojky, vlastní kloubový hřídel a hřídel převodovky. Budeme tedy nejenom spojovací hřídel, ale i hřídel spojky a hřídel převodovky chápat jako ohybově jednorozměrné kontinuum. Základní metoda mechaniky, metoda myšleného řezu, je zde aplikována nikoli na tuhá tělesa, ale na systém vázaných deformovaných těles ve stavu ustáleného krouživého kmitání. Tento přístup k řešení umožňuje zejména to, že při metodě přenosových matic se nezvyšuje s počtem článků modelu řád přenosová matice. Dimenze frekvenční matice je dána jen počtem hřídelí systému.
PrintDisplayed: 8/6/2024 03:19