HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ. Calculation methods of parametrs of dynamic models of shafts in drives with hooke's joints. In Michael McGreevy, Robert Rita. CER Comparative European Research 2017. London: Sciemcee Publishing, 2017, p. 87-90. ISBN 978-0-9935191-4-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Calculation methods of parametrs of dynamic models of shafts in drives with hooke's joints
Name in Czech Metody výpočtů parametrů dynamických modelů hřídelí v pohonech s Hookeovými klouby
Authors HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ.
Edition London, CER Comparative European Research 2017, p. 87-90, 4 pp. 2017.
Publisher Sciemcee Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10307 Acoustics
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-0-9935191-4-7
Keywords (in Czech) model; matematický; parametr; vstupní; hřídel; kloubový; spojovací
Keywords in English model; mathematical; parameter; input; shaft; propeller; coenecting
Tags CMS_1
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 19/6/2017 10:46.
Abstract
Mathematical model of connecting Cardan shaft described in [L3],[L8] and [L12] allows to solve three basic problems of lateral vibration – namely calculating natural frequencies of relative transverse vibrations, analysis of so called steady response to rotating torque and kinematic excitation. The torque excitation is formed due to the power flow by Hooke’s joints, the kinematic excitation is formed due to the spatial oscillations of a drive unit. The software was created and debugged for these tasks. Subsequently, design variants of articulated drive shafts of real vehicles were analysed, namely variant where disturbances – i. e. permanent bending deformations – occurred, and variant sufficiently durable to lateral oscillations during operation, too. This paper describes methods of determining input parameters of the model for both mentioned variants and individual solved problems.
Abstract (in Czech)
Matematický model spojovacího kloubového hřídele Cardanova mechanismu popsaný v [L3],[L8] a [L12] umožňuje řešit tři základní úlohy příčného kmitání – výpočet vlastních frekvencí relativního příčného kmitání – výpočet vlastních frekvencí relativního příčného kmitání, analýzu ustálené odezvy na rotující momentové buzení a ustálenou odezvu na kinematické buzení. Momentové buzení vzniká v důsledku přenosu silového toku Hookeovými klouby, kinematické buzení v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro tyto úlohy bylo vytvořeno a odladěno programové vybavení. Následně byly analyzovány konstrukční varianty kloubových hřídelí pohonů v reálných vozidlech, a sice varianta, kde docházelo k poruchám, tj. trvalým ohybovým deformacím, a varianta vůči příčným kmitům za provozu dostatečně odolná. V předkládaném článku jsou popsány metody stanovení vstupních parametrů modelu pro obě zmíněné varianty a jednotlivé řešené úlohy.
PrintDisplayed: 1/6/2024 20:11