C 2016

Abstraktní pojmy v jazykovém obraze světa jako součást rozvíjení interkulturní komunikační kompetence

ARTEMOV, Andrey

Základní údaje

Originální název

Abstraktní pojmy v jazykovém obraze světa jako součást rozvíjení interkulturní komunikační kompetence

Název anglicky

Abstract words in the language picture of the world as a part of developing intercultural communicative competence in Russian and Czech

Autoři

ARTEMOV, Andrey (643 Rusko, garant, domácí)

Vydání

První vydání. Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků, od s. 114-119, 6 s. 2016

Nakladatel

Západočeská univerzita v Plzni

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/75081431:_____/16:00000998

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-261-0666-1

Klíčová slova česky

abstraktní pojem; slovní zásoba; jazykový obraz světa; výuka jazyků; ruština; čeština

Klíčová slova anglicky

abstract words; vocabulary; language picture of the world; language teaching; Russian; Czech

Štítky

Změněno: 3. 5. 2017 07:32, Hana Dlouhá

Anotace

V originále

Při stanovení tematického minima z reálií ve výuce cizích jazyků se často opomíjí abstraktní pojmy, které mají v jednotlivých jazycích svá specifika a zasahují do lingvokulturních kompetencí studentů-„jazykářů“ či budoucích učitelů. V ruštině i v češtině nalézáme abstrakta, vztahující se k různorodým sférám života. Některé z těchto pojmů lze zařadit mezi reálie, u některých lze poukázat na výrazně specifické národní vnímání a fungování v jazyce (například: intelligentnosť, pohoda a další). Těm abstraktním pojmům, které jsou charakteristické pouze pro jeden jazyk a zasahují do filosofie, psychologie, sociologie a dalších pro utváření mentality významných disciplín, je potřeba v jazykové výuce věnovat zvýšenou pozornost a zařadit je do studia reálií stejně tak, jak se již většinou probírají jevy spojené především s materiální kulturou toho či jiného národa. Vymezení řady takových abstraktních pojmů, na které je důležité poukázat v lexikální zásobě ruštiny a češtiny, je věnován tento příspěvek.

Anglicky

When determining the minimum themes of “life and institutions” in teaching foreign languages, abstract words, which have specific meanings and features in individual languages and are an important part of linguo-cultural competence of students of foreign languages or future foreign language teachers, are often neglected. Both in Russian and Czech, there are abstract words related to various areas of life. Some of these words may be classified as those related to the nation´s life and institutions, some of them may point to the specific perception of reality typical of the specific nation and its language (e.g. intelligentnosť, pohoda etc.). The abstract words which are specific only for one language and are related to philosophy, psychology, sociology and other fields important for the formation of (national) mentality should be given special attention to within foreign language teaching, and should be included in teaching the nation´s life and institutions the way the phenomena related mainly to material culture of the given nation are discussed. This contribution deals with the definition of such abstract words which should be paid attention to within the Russian and Czech vocabulary.

Přiložené soubory

ARTEMOV_Kapitola_v_monogr._Tirazni_udaje_1.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
ARTEMOV_Kapitola_v_monogr._Tirazni_udaje_2.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
ARTEMOV_Kapitola_v_monogr._Tirazni_udaje_3.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
ARTEMOV_Kapitola_v_monogr._Text_1.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
ARTEMOV_Kapitola_v_monogr._Text_2.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru
ARTEMOV_Kapitola_v_monogr._Text_3.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru