HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ. METODY VÝPOČTU PARAMETRŮ DYNAMICKÝCH MODELŮ HŘÍDELÍ V POHONECH S HOOKEOVÝMI KLOUBY (METHODS OF CALCULATIONS PARAMETERS OF DYNAMIC MODELS OF SHAFTS IN DRIVES WITH HOOK´S JOINTS). In Magnanimitas. MMK 2016: International Masaryk Conference for Ph.D. Students and Young Researchers. Hradec Králové: Magnanimitas, 2016, p. 1839-1845. ISBN 978-80-87952-17-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name METODY VÝPOČTU PARAMETRŮ DYNAMICKÝCH MODELŮ HŘÍDELÍ V POHONECH S HOOKEOVÝMI KLOUBY
Name (in English) METHODS OF CALCULATIONS PARAMETERS OF DYNAMIC MODELS OF SHAFTS IN DRIVES WITH HOOK´S JOINTS
Authors HRUBÝ, Petr and Pavla ŽIDKOVÁ.
Edition Hradec Králové, MMK 2016: International Masaryk Conference for Ph.D. Students and Young Researchers, p. 1839-1845, 7 pp. 2016.
Publisher Magnanimitas
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10307 Acoustics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-87952-17-7
Keywords (in Czech) model; matematický; parametr; vstupní; hřídel; kloubový; spojovací
Keywords in English model; mathematical; parameter; input; shaft; propeller; connecting
Tags KSTR4
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 24/3/2017 07:48.
Abstract
Matematický model spojovacího kloubového hřídele Cardanova mechanismu popsaný v [L3], [L8] a [L12] umožňuje řešit tři základní úlohy příčného kmitání – výpočet vlastních frekvencí relativního příčného kmitání, analýzu ustálené odezvy na rotující momentové buzení a ustálenou odezvu na kinematické buzení. Momentové buzení vzniká v důsledku přenosu silového toku Hookeovými klouby, kinematické buzení v důsledku prostorových kmitů pohonné jednotky. Pro tyto úlohy bylo vytvořeno a odladěno programové vybavení. Následně byly analyzovány konstrukční varianty kloubových hřídelí pohonů v reálných vozidlech, a sice varianta, kde docházelo k poruchám, tj. trvalým ohybovým deformacím, a varianta vůči příčným kmitům za provozu dostatečně odolná. V předkládaném článku jsou popsány metody stanovení vstupních parametrů modelu pro obě zmíněné varianty a jednotlivé řešené úlohy.
Abstract (in English)
Mathematical model of connecting Cardan shaft described in [L3], [L8] and [L12] allows solution of three basic problems of lateral vibration - namely calculating natural frequencies of relative transverse vibrations, analysis of so called steady response to rotating torque and kinematic excitations. The torque excitation is formed due to the power flow by Hook’s joints, the kinematic excitation is formed due to the spatial oscillations of a drive unit. For these tasks, the software was created and debugged. Subsequently, design variants of articulated drive shafts of real vehicles were analyzed, namely variant where disturbances, i. e. permanent bending deformations, occured, and variant sufficiently durable to lateral oscillations during operation. This paper describes methods of determining input parameters of the model for both mentioned variants and individual solved problems.
PrintDisplayed: 5/5/2024 05:43