2016
CARDAN SHAFT STEADY STATE RESPONSE ON ROTATING TORQUE EXCITATION
HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁZákladní údaje
Originální název
CARDAN SHAFT STEADY STATE RESPONSE ON ROTATING TORQUE EXCITATION
Název česky
USTÁLENÁ ODEZVA KLOUBOVÉHO HŘÍDELE CARDANOVA MECHANISMU NA ROTUJÍCÍ MOMENTOVÉ BUZENÍ
Autoři
HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ a Pavla ŽIDKOVÁ
Vydání
London, CER Comparative European Research 2016, od s. 136-140, 5 s. 2016
Nakladatel
Sciemcee Publishing
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10307 Acoustics
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN
978-0-9935191-3-0
Klíčová slova česky
hřídel; dynamický; deformace
Klíčová slova anglicky
shaft; dynamic; deformation
Štítky
Změněno: 1. 12. 2016 11:21, Hana Dlouhá
V originále
Drive with Hook´s joints is a transverse oscillating evolutive system. The spectrum of natural frequencies of relative transverse bending vibration quite considerably depends on the operating parameter of a drive, i. e. on the angular velocity of propshaft system rotation. As a result of angular velocity increasing, the values of relative vibration natural frequencies decrease. In some particular cases, the decrease is about 50 %. This fact is especially dangerous in cases of drives whose shafts speeds are during operation in the area just below the critical speeds. Then, it´s necessary to deal not only with the question of the speed resonance position, but also analyzing the dynamic deformation and other state variables in the individual sections of a shaft. The transfer-matrix method can be used also in case of rotating parts of gear pumps whose shafts make flexural oscillation during the rotation.
Česky
Pohon s Hookeovými klouby představuje příčně kmitající evolutivní systém. Spektrum vlastních frekvencí relativního příčného ohybového kmitání poměrně výrazně závisí na provozním parametru pohonu, tj. úhlové rychlosti unášivé rotace systému kloubového hřídele. Se zvyšující se úhlovou rychlostí dochází k poklesu hodnot vlastních frekvencí relativního kmitání. V některých konkrétních případech činí pokles až 50 %. Tento fakt je nebezpečný zejména u pohonů, kde se za provozu otáčky hřídelů pohybují v oblasti těsně pod kritickými otáčkami. Je pak nutné zabývat se nejenom otázkou polohy otáčkových rezonancí, ale rovněž analýzou dynamických deformací a dalších stavových veličin v jednotlivých řezech hřídele. Použitou a odladěnou metodu přenosových matic lze s výhodou použít rovněž pro rotující části zubových čerpadel, jejichž hřídele konají ohybové kmitání za rotace.