D 2016

CARDAN SHAFT STEADY STATE RESPONSE ON ROTATING TORQUE EXCITATION

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ

Basic information

Original name

CARDAN SHAFT STEADY STATE RESPONSE ON ROTATING TORQUE EXCITATION

Name in Czech

USTÁLENÁ ODEZVA KLOUBOVÉHO HŘÍDELE CARDANOVA MECHANISMU NA ROTUJÍCÍ MOMENTOVÉ BUZENÍ

Authors

HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ

Edition

London, CER Comparative European Research 2016, p. 136-140, 5 pp. 2016

Publisher

Sciemcee Publishing

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10307 Acoustics

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-0-9935191-3-0

Keywords (in Czech)

hřídel; dynamický; deformace

Keywords in English

shaft; dynamic; deformation

Tags

Změněno: 1/12/2016 11:21, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

Drive with Hook´s joints is a transverse oscillating evolutive system. The spectrum of natural frequencies of relative transverse bending vibration quite considerably depends on the operating parameter of a drive, i. e. on the angular velocity of propshaft system rotation. As a result of angular velocity increasing, the values of relative vibration natural frequencies decrease. In some particular cases, the decrease is about 50 %. This fact is especially dangerous in cases of drives whose shafts speeds are during operation in the area just below the critical speeds. Then, it´s necessary to deal not only with the question of the speed resonance position, but also analyzing the dynamic deformation and other state variables in the individual sections of a shaft. The transfer-matrix method can be used also in case of rotating parts of gear pumps whose shafts make flexural oscillation during the rotation.

In Czech

Pohon s Hookeovými klouby představuje příčně kmitající evolutivní systém. Spektrum vlastních frekvencí relativního příčného ohybového kmitání poměrně výrazně závisí na provozním parametru pohonu, tj. úhlové rychlosti unášivé rotace systému kloubového hřídele. Se zvyšující se úhlovou rychlostí dochází k poklesu hodnot vlastních frekvencí relativního kmitání. V některých konkrétních případech činí pokles až 50 %. Tento fakt je nebezpečný zejména u pohonů, kde se za provozu otáčky hřídelů pohybují v oblasti těsně pod kritickými otáčkami. Je pak nutné zabývat se nejenom otázkou polohy otáčkových rezonancí, ale rovněž analýzou dynamických deformací a dalších stavových veličin v jednotlivých řezech hřídele. Použitou a odladěnou metodu přenosových matic lze s výhodou použít rovněž pro rotující části zubových čerpadel, jejichž hřídele konají ohybové kmitání za rotace.