JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid and Petra BEDNÁŘOVÁ. INDOOR AIR QUALITY IN THE SCHOOLS AND STUDENTS PERFORMANCE. In neuveden. 15th International multidisciplinary scientific geoconference SGEM 2016. Sofia, Bulgaria: STEF92 Technology, Ltd., 2015, p. 445-454. ISBN 978-619-7105-43-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name INDOOR AIR QUALITY IN THE SCHOOLS AND STUDENTS PERFORMANCE
Name in Czech Kvalita vnitřního ovzduší ve školách a při výkonu studentů
Authors JUHÁSOVÁ ŠENITKOVÁ, Ingrid (703 Slovakia, belonging to the institution) and Petra BEDNÁŘOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Sofia, Bulgaria, 15th International multidisciplinary scientific geoconference SGEM 2016, p. 445-454, 10 pp. 2015.
Publisher STEF92 Technology, Ltd.
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 20101 Civil engineering
Country of publisher Bulgaria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/75081431:_____/15:00000810
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-619-7105-43-8
Keywords (in Czech) školy; kvalita vzduch; výměna vzduchu; výkonnost studentů
Keywords in English schools; Indoor Air Quality; Air Change Level; Students Performance
Tags KST6, RIV16, SCOPUS
Changed by Changed by: Hana Dlouhá, učo 19800. Changed: 4/10/2016 15:13.
Abstract
An indoor air quality seems to be one of the main problems of school buildings. This study evaluated the indoor air quality in Czech Republic by comparing the air change level and students performance in lecture halls. The parameters of interest were indoor carbon dioxide (CO2), total volatile organic compounds (TVOC), temperature, relative humidity (RH) and air change level. The difference in perceived air quality and odor intensity was obvious between the different ventilation conditions. The acceptability of air quality assessed by the sensory panels showed significant correlation with the values of CO2 and TVOC concentrations. The indoor air quality in Czech Republic classrooms affects the health of students. The school buildings relating to indoor European Standard are mostly evaluated as the non-low polluting buildings. Therefore, indoor air quality needs to be considered as an important problem concerning to study effectivity and students’ performance. The study of indoor air acceptability concerning to indoor odors under occupancy and its effect on perceived air quality influenced by air change rate are presented within the paper. The indoor air quality improving by higher ventilation levels 2, 4, 7 l/person, substantially improves the student’ performance (1 - 3 %). Increased ventilation rate usually will increase indoor air quality what definitely increase learning especially mathematic and problem tasks solving
Abstract (in Czech)
Kvalita vzduchu je hlavním problémem našich škol. V příspěvku je hodnocená kvalita vzduchu v přednáškové místnosti ve vztahu k výměně vzduchu a výkonnosti studentů v ČR. Sledované parametry byli oxid uhličitý, těkavé organické látky, teplota vzduchu, relativní vlhkost a výměna vzduchu. Různá vnímaná kvalita vzduchu a signifikantní korelace CO2 a TVOC byla zjištěna při různé úrovni ventilace. Budovy škol dle evropské legislativy jsou řazené do kategorie ne nízko znečištěné budovy. Určujícím parametrem je obsazenost prostorů. Kvalita vzduchu vylepšená výměnou vzduchu 2, 4, 7 l/osobu zvýšila výkonnost studentů o 1-3 %. Zvýšená výměna vzduchu se projevila vněmem zvýšené kvality, co se odrazilo ve zvýšení výkonnosti při řešení především matematických a problémových úloh.
PrintDisplayed: 27/4/2024 04:56