HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ. Physical and mathematical models of shafts in drives with Hook´s joints. In Michael McGreevy, Robert Rita. Proceedings of the 5th biannual CER Comparative European Research Conference : International scientific conference for Ph.D. students of EU countries. London: Sciemcee Publishing, 2016, p. 136-140. ISBN 978-0-9928772-9-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Physical and mathematical models of shafts in drives with Hook´s joints
Name in Czech Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s Hookeovými klouby
Authors HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ.
Edition London, Proceedings of the 5th biannual CER Comparative European Research Conference : International scientific conference for Ph.D. students of EU countries, p. 136-140, 5 pp. 2016.
Publisher Sciemcee Publishing
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 10307 Acoustics
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-0-9928772-9-3
Keywords (in Czech) fyzikální; matematický; model; hřídel; kmitání
Keywords in English physical; mathematical; model; shaft; vibration
Tags KSTR4
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Věra Kostková, učo 6173. Changed: 2/5/2016 11:39.
Abstract
The torque of drive vehicles is transmitted at relatively large distances. When dimensioning to the torsion under static and cyclic load, shafts are in many cases long, slender, and are susceptible to bending vibrations. The shafts must be checked not only to torsion, but also to bending in terms of shaft´s modal and spectral properties. The paper formulated a mathematical model of an one-dimensional linear continuum in a state of bending-gyratory vibration. It is performed an analytical solution of natural frequencies relative lateral vibration and it is analyzed the influence of a rotating shaft to spectrum of natural frequencies section of the continuum, that form the basis of shaft´s physical model when calculating its natural and forced vibration.
Abstract (in Czech)
V pohonech vozidel je krouticí moment přenášen na poměrně velké vzdálenosti. Při dimenzování na krut při statickém i cyklickém zatěžování vycházejí v řadě případů spojovací hřídele dlouhé, štíhlé a jsou náchylné ke vzniku ohybového kmitání. Hřídele je tedy zapotřebí kontrolovat nejenom na krut, ale rovněž na ohyb z hlediska modálních a spektrálních vlastností hřídele. V příspěvku je formulován matematický model jednorozměrného lineárního kontinua ve stavu kombinovaného ohybově-krouživého kmitání. Je provedeno analytické řešení vlastních frekvencí relativního příčného kmitání a analyzován vliv unášivé rotace hřídele na spektrum vlastních frekvencí úseku kontinua, které tvoří základ fyzikálního modelu hřídele při výpočtu vlastního i vynuceného kmitání hřídele.
PrintDisplayed: 3/5/2024 08:29