REMIŠOVÁ, Eva, Martin DECKÝ, Luboš PODOLKA, Matúš KOVÁČ, Terezie VONDRÁČKOVÁ a Ladislav BARTUŠKA. Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia. In Marian Drusa, Marian Marschalko, Isik Yilmaz, Andrea Segallini, Anna Maria Ferrero, Martin Bednarik. Procedia Earth and Planetary Science, vol. 15 : The World Multidisciplinary Earth Sciences Symposium, WMESS 2015. Amsterdam: Elsevier. s. 3-10. ISSN 1878-5220. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Frost Index from Aspect of Design of Pavement Construction in Slovakia
Název česky Mrazový index z aspektu návrhu vozovek na Slovensku
Autoři REMIŠOVÁ, Eva (703 Slovensko), Martin DECKÝ (703 Slovensko), Luboš PODOLKA (203 Česká republika, domácí), Matúš KOVÁČ (703 Slovensko), Terezie VONDRÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Ladislav BARTUŠKA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Amsterdam, Procedia Earth and Planetary Science, vol. 15 : The World Multidisciplinary Earth Sciences Symposium, WMESS 2015, od s. 3-10, 8 s. 2015.
Nakladatel Elsevier
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 20101 Civil engineering
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/75081431:_____/15:00000596
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISSN 1878-5220
UT WoS 000370751200001
Klíčová slova česky klimatické charakteristiky; teplota vzduchu; mrazový index; návrh vozovek
Klíčová slova anglicky climatic characteristics; air temperature; frost index; pavement design
Štítky IF, KST2, RIV15
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Věra Kostková, učo 6173. Změněno: 15. 4. 2016 13:49.
Anotace
This article focuses on the changes of climatic characteristics used in highway engineering following global climatic changes and the effect of these changes on pavement design. Along with traffic load, the climatic conditions belong to the external factors affecting the physical and mechanical properties of pavements. The climatic characteristics are defined by the average daily air temperature, the average annual temperature and the frost index (during winter period). In this article, measurements of air temperature from five meteorological stations in Slovakia during the period from 1971 to 2011 are evaluated. The calculated values of frost index provide good correlation dependence of frost index for a height above sea level. Using calculated values of frost index based on the long-term temperatures measuring can leads to reduction of pavement thickness. The using of the objectified correlation dependence of frost index is precondition for creating successful objectification of spending money on building roads, which belong to the financially demanding civil engineering structures.
Anotace česky
Tento článek se zaměřuje na změny klimatických charakteristik používaných v silničním stavitelství na základě probíhajících globálních klimatických změn a dopadu těchto změn na návrh vozovek. Spolu s dopravním zatížením, klimatické podmínky patří k vnějším faktorům, které ovlivňují fyzikální a mechanické vlastnosti vozovek. Tyto klimatické charakteristiky jsou definovány podle průměrné denní teploty vzduchu, průměrné roční teploty a indexu mrazu (v zimním období). V tomto článku jsou prezentována měření teploty vzduchu z pěti meteorologických stanic na Slovensku v období od roku 1971 do roku 2011 spolu s jejich vyhodnocením. Vypočtené hodnoty indexu mrazu poskytují dobrou korelační závislost indexu mrazu na výšce nad hladinou moře. Použití vypočtené hodnoty indexu mrazu na základě dlouhodobých teplotních měření mohou vést ke snížení tloušťky vozovky. Využití těchto objektivizovaných korelačních závislostí indexu mrazu je předpokladem pro vytvoření úspěšného a ekonomického návrhu při výstavbě silnic a dálnic, které patří k finančně náročným stavebním konstrukcím.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 19:01