HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ. Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s hookeovými klouby (Physical and mathematical models of shafts with hooks joints). In MMK 2015 : sborník příspěvků. 1. vyd. Hradec Králové: Magnanimitas, 2015, p. 2546-2554. ISBN 978-80-87952-12-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fyzikální a matematické modely hřídelí v pohonech s hookeovými klouby
Name (in English) Physical and mathematical models of shafts with hooks joints
Authors HRUBÝ, Petr, Zdeněk HLAVÁČ and Pavla ŽIDKOVÁ.
Edition 1. vyd. Hradec Králové, MMK 2015 : sborník příspěvků, p. 2546-2554, 9 pp. 2015.
Publisher Magnanimitas
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 20000 2. Engineering and Technology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-87952-12-2
Keywords (in Czech) fyzikální; matematický; model; hřídel; kontinuum; příčný; kmitání
Keywords in English physical; mathematical; model; shaft; continuum; lateral; oscillation
Tags KSTR4
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 20/1/2016 08:47.
Abstract
"V pohonech vozidel je krouticí moment přenášen na poměrně velké vzdálenosti. Při dimenzování na krut při statickém i cyklickém zatěžování vycházejí v řadě případů spojovací hřídele dlouhé, štíhlé a jsou náchylné ke vzniku ohybového kmitání. Hřídele je tedy zapotřebí kontrolovat nejenom na krut, ale rovněž na ohyb z hlediska modálních a spektrálních vlastností hřídele. V příspěvku je formulován matematický model jednorozměrného lineárního kontinua ve stavu kombinovaného ohybově-krouživého kmitání. Je provedeno analytické řešení vlastních frekvencí relativního příčného kmitání a analyzován vliv unášivé rotace hřídele na spektrum vlastních frekvencí úseku kontinua, které tvoří základ fyzikálního modelu hřídele při výpočtu vlastního i vynuceného kmitání hřídele."
Abstract (in English)
"In drives of vehicles, the torque is transmitted at a relatively large distance. When dimensioning for torsion under static and cyclic loading based on in many cases, connecting shafts long, slender, and are susceptible to bending vibrations. The shaft is therefore necessary to control not only to torsion, but also to bending in terms of modal and spectral properties of the shaft. The paper formulated a mathematical model of one-dimensional linear continuum in the state combined bending-gyratory oscillation. It is performed analytical solution of natural frequencies relative lateral oscillation and analyzed the influence of the rotation shaft to the spectrum of natural frequencies of continuum segment, which forms the basis of a physical model of the shaft when calculating own and forced vibration shaft."
PrintDisplayed: 2/5/2024 11:58