KUČERKA, Daniel, Ludmila OPEKAROVÁ, Roman HRMO and Monika KARKOVÁ. Communication in educational practice. Open Online Journal of Research and Education. Baden: Pädagogische Hochschule Niederösterreich, 2015, Neuveden, No 4, p. 160-166. ISSN 2313-1640.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Communication in educational practice
Name in Czech Komunikace v pedagogické praxi
Authors KUČERKA, Daniel, Ludmila OPEKAROVÁ, Roman HRMO and Monika KARKOVÁ.
Edition Open Online Journal of Research and Education, Baden, Pädagogische Hochschule Niederösterreich, 2015, 2313-1640.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Austria
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) Komunikace; Management; Pedagogická praxe
Keywords in English Communication; Management; Pedagogical practice
Tags DPS
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 6/1/2016 10:10.
Abstract
The aim of the article is to analyze the effective communication of the managing pedagogical workers. The paper points to the essence, meaning and function of the communication in the teaching practice. Communication means the process of transmitting the mutual understanding through the information, symbols such as the speech, character, font, and so on. On the other hand if there is no mutual understanding after the transfer of symbols, the effective communication does not occur. The communication process is divided into the basic elements that together in relations make up the model of the communication process (Čambál et al., 2000). The survey deals with the analysis of the effective communication of the managers in the educational practice. The survey sample consisted of 20 managers from four secondary schools in the South Czech Region. In the items of the questionnaires we focused on their views on the communication culture or the effective communication with their subordinates. The results show that 40% of the workers think that they should improve their communication with subordinates. However, all agreed with the opinion that they are satisfied with their job.
Abstract (in Czech)
Cílem článku je analyzovat efektivní komunikaci řídících pedagogických pracovníků. Práce ukazuje na podstatu, smysl a funkce komunikace v pedagogické praxi. Komunikací se rozumí proces přenosu vzájemného porozumění prostřednictvím informací, symbolů jako řeč, znak, písmo, a tak dále. Na druhou stranu, pokud neexistuje vzájemné porozumění u převodu symbolů, nedojde k efektivní komunikaci. Komunikační proces je rozdělen do základních prvků, které spolu ve vztazích tvoří model komunikačního procesu (Čambal et al., 2000). Průzkum se zabývá analýzou efektivní komunikace manažerů v pedagogické praxi. Výběrového šetření se zúčastnilo 20 vedoucích pracovníků ze čtyř středních škol v jihočeském kraji. V jednotlivých položkách dotazníků jsme se zaměřili na jejich názory na komunikační kulturu nebo efektivní komunikaci se svými podřízenými. Výsledky ukazují, že 40% pracovníků si myslí, že by měli zlepšit svou komunikaci s podřízenými. Nicméně, všichni souhlasili s názorem, že jsou spokojeni se svou prací.
PrintDisplayed: 3/5/2024 21:44