2012
Development of Information competence via E-learning
HRMO, Roman and Daniel KUČERKABasic information
Original name
Development of Information competence via E-learning
Name in Czech
Rozvoj informační kompetence prostřednictvím E-learningu
Name (in English)
Development of Information competence via E-learning
Authors
HRMO, Roman and Daniel KUČERKA
Edition
Journal of Technology and Information Education, Palacký University in Olomouc, Časopis pro technickou a informační výchovu, 2012, 1803-6805
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
20301 Mechanical engineering
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
kompetence, klíčové kompetence, informační kompetence, e-learning, e-learning, pedagogický experiment textu
Keywords in English
competences, key competences, information competences, e-learning, e-learning text, pedagogical experiment
Changed: 3/12/2015 15:18, Ing. Jana Hůlková
V originále
The aim of this contribution is to inform the reader about the problems and results of the research of the thesis work on the development of informative competence by e-learning. We also tried to indicate the relation between the education and the communicative and informative technologies. The contribution also informs about the results of the research and the quality of the prepared e-learning educational text for the subject Engineering production for secondary vocational schools for 1st class of substructure study in the field 6476 4 technical - economical worker. The research was implemented by the teachers of technical professional subjects and the students of secondary vocational schools with engineering approach SOŚA. SOŠ Senec and the teachers of engineering subjects with no engineering approach SOŠE Trnava. The research showed that the prepared thesis work fulfilled its goal, prepared e-learning educational text is better than the accessible textbook and creates the alternative possibility for students studying independently. Cieľom príspevku je uviesť čitateľa do problematiky a výsledkov výskumu dizertačnej práce spracovanej na tému rozvoj informačnej kompetencie prostredníctvom e-learningu. Tu sme sa snažili naznačiť vzťah vzdelávania a komunikačných a informačných technológií. Príspevok ďalej informuje o výsledkov výskumu dizertačnej práce a kvality e-learningového učebného textu určeného pre predmet Strojárska výroba pre stredné odborné školy pre 1. ročník nadstavbového štúdia v odbore 6476 4 technicko-ekonomický pracovník. Výskum bol realizovaný prostredníctvom učiteľov technických profesijných predmetov a žiakov na stredných odborných školách so strojárskym zameraním SOŚA Trnava, SOŠ Senec a učiteľov strojárskych predmetov s nestrojárskym zameraním SOŚE Trnava. Výsledky výskumu ukázali, že predložená dizertačná práca splnila predsavzatý cieľ, pripravený e-learningový učebný text je lepší ako dostupné učebnice a tvorí im alternatívnu možnosť pri samostatnom štúdiu žiaka.
In Czech
Cílem příspěvku je uvést čtenáře do problematiky a výsledků výzkumu dizertační práce zpracované na téma rozvoj informační kompetence prostřednictvím e-learningu. Zde jsme se snažili naznačit vztah vzdělávání a komunikačních a informačních technologií. Příspěvek dále informuje o výsledcích výzkumu dizertační práce a kvality e-learningového učebního textu určeného pro předmět Strojní výroba pro střední odborné školy pro 1. ročník nástavbového studia v oboru 6476 4 technicko-ekonomický pracovník. Výzkum byl realizovaný prostřednictvím učitelů technických profesních předmětů a žáků na středních odborných školách se strojním zaměřením SOŚA Trnava, SOŠ Senec a učitelů strojních předmětů s nestrojním zaměřením SOŠE Trnava. Výsledky výzkumu ukázaly, že předložená dizertační práce splnila stanovený cíl, připravený e-learningový učební text je lepší než dostupné učebnice a tvoří jim alternativní možnost při samostatném studiu žáka.