Hat die junge Generation Stalin vergessen?
STELLNER, František and Marek VOKOUN. Hat die junge Generation Stalin vergessen? (Have the young generation forgotten Stalin?). In Deutsch-tschechische und bayerisch-böhmische Erinnerungsorte (2014). 2014. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Hat die junge Generation Stalin vergessen? |
Name in Czech | Zapomněla mladá generace na Stalina? |
Name (in English) | Have the young generation forgotten Stalin? |
Authors | STELLNER, František and Marek VOKOUN. |
Edition | Deutsch-tschechische und bayerisch-böhmische Erinnerungsorte (2014), 2014. |
Other information | |
---|---|
Original language | German |
Type of outcome | Requested lectures |
Field of Study | 60101 History |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Organization unit | Institute of Technology and Business in České Budějovice |
Keywords (in Czech) | dějiny; studenti; SSSR; Stalin |
Keywords in English | history; students; USSR; Stalin |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Ing. Marek Vokoun, Ph.D., učo 17706. Changed: 4/12/2014 12:53. |
Abstract |
---|
Wir haben uns also auf die Wahrnehmung der Rolle Stalins in der Geschichte durch die gegenwärtige tschechische junge Generation konzentriert. Wir haben folgende Hypothesen aufgestellt: Es gibt Generationsunterschiede in Kenntnis von Stalin bezüglich der Platzierung des Denkmals (Q1), einer aktiven Vergangenheitsbewältigung (Q2) sowie der Interpretationsart der Geschichte (Q3). Es gibt Unterschiede in Kenntnis von Stalin einerseits in Abhängigkeit vom Studienfach, andererseits zwischen Absolventen von Gymnasien und Hochschulen. Es gibt einerseits Generationsunterschiede, andererseits Genderunterschiede in der aktiven Vergangenheitsbewältigung. |
Abstract (in Czech) |
---|
Soustředili jsme se na vnímání Stalinovy role v dějinách současnou českou generací. Stanovili jsme hypotézy: Existují generační rozdíly ve znalostech o Stalinovi, ať už jde o znalost umístění památníku (Q1), aktivního se vyrovnání s minulostí (Q2) a způsobu výkladu dějin (Q3). Existují rozdíly jednak mezi obory a jednak mezi absolventy gymnázií a vysokých škol ve schopnosti vzpomenout si na okolnosti související s osobou Stalina. Existují jednak generační a jednak pohlavní rozdíly v aktivním přístupu k vyrovnání se s dějinami. |
Abstract (in English) |
---|
We focused on the present Czech generation and its perception of Stalin's role in the history. We established several hypotheses: There are generational differences in knowledge about Stalin, whether in terms of knowledge of the location of the former Stalin memorial (Q1), the active reconciliation with the past (Q2), and the interpretation of history (Q3). Our results suggests, that there are generational and also gender differences in active approach to dealing with history. There are also differences between disciplines, and between graduates of colleges and universities in the ability to remember the circumstances surrounding Stalin. |
PrintDisplayed: 19/5/2024 14:32