VOKOUN, Marek. R&D and Innovation Activities – Search for Better definitions and an Economic-Historical Approach. Online. In Jiri Rotschedl, Klara Čermáková. Wienna 2nd Economics & Finance Conference Proceedings. Prague: IISES and University of Economics, Prague, 2014, s. 553-576, 23 s. ISBN 978-80-87927-01-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název R&D and Innovation Activities – Search for Better definitions and an Economic-Historical Approach
Název česky V&V a inovační aktivity - hledání vhodných definic a ekonomickohistorického přístupu
Autoři VOKOUN, Marek.
Vydání Prague, Wienna 2nd Economics & Finance Conference Proceedings, od s. 553-576, 23 s. 2014.
Nakladatel IISES and University of Economics, Prague
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ISBN 978-80-87927-01-4
Klíčová slova česky inovace, imitace, invence, strategie firem, tržní podmínky, instituce, produktivita, cliometrie, rozvojové země, endogenní růst, technologická změna
Klíčová slova anglicky Innovation, imitation, invention, firm’s strategies, market conditions, institutions, productivity, cliometrics, developing country, endogenous growth, technological change
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Ing. Marek Vokoun, Ph.D., učo 17706. Změněno: 23. 10. 2014 13:13.
Anotace
The paper examines the challenges social scientists face when analysing innovation, especially R&D and innovation activities of firms, i.e. their strategies in typical stages of an innovation process in a defined economy. The motivation behind is to describe properly the innovation activities of firms in the proper economic-historical context. There are many ways innovation can be understood (inter-culturally/inter-nationally) and different ways in which firms, institutions, and governments organize and undertake innovation activities. Entrepreneurs and multinationals are an essential part of market mechanism and innovation is, ex ante, beneficial for them. There are many theories and the current ones demand interdisciplinary approach. It is due to the dynamic nature of innovation and the global context – economic crises, the Internet. At the end of the paper current definition misunderstanding in social sciences is discussed and a better understanding is introduced, which builds upon the simultaneous nature and almost interchangeable relationship between innovation, imitation and invention.
Anotace česky
Tento příspěvek analyzuje výzvy, kterým čelí společenskovědní vědci při analýze inovací, obzvláště pak jde o výdaje na V&V, strategie firem a jejich aktivity v typických fázích inovačního procesu. Cílem tohoto příspěvku je připomenout důležitost ekonomicko-historického kontextu na pozadí definičního zmatení (inovace,imitace, invence, malý podnik) a dynamičnosti inovačního procesu. Nové přístupy tak musí reflektovat interdisciplinární přístup a globální kontext. Tento článek nabízí řešení v podobě cliometrického přístupu a definováním pojmů imitace, invence a inovace.
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 08:13