ZELINKOVÁ, Kamila. Vícejazyčnost jako integrální součást profilu absolventa VŠTE (Plurilingualism as an integral part of the graduate profile VŠTE). In Výstupy z učení : sborník příspěvků. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2014, p. 198-204. ISBN 978-80-7468-063-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vícejazyčnost jako integrální součást profilu absolventa VŠTE
Name (in English) Plurilingualism as an integral part of the graduate profile VŠTE
Authors ZELINKOVÁ, Kamila.
Edition 1. vyd. České Budějovice, Výstupy z učení : sborník příspěvků, p. 198-204, 7 pp. 2014.
Publisher Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
ISBN 978-80-7468-063-2
Keywords (in Czech) vícejazyčnost; dvojjazyčnost; mnohojazyčnost; multilingvismus; plurilingvismus; koncepce výuky cizích jazyků; profil absolventa; Rada Evropy; MŠMT
Keywords in English multilingualism; bilingualism; plurilingualism; the concept of foreign language teaching; graduate profile; Council of Europe; MŠMTí
Tags A_IDW, KCJ5, NEP_2
Links CZ.1.07/2.2.00/28.0115, plan (intention).
Changed by Changed by: Mgr. Václav Karas, učo 10752. Changed: 5/3/2014 11:18.
Abstract
Znalost cizích jazyků obohacuje život člověka, zprostředkovává a obohacuje mezilidské vztahy, zvyšuje jeho možnosti uplatnění na trhu práce, umožňuje interkulturní komunikaci a přispívá ke vzdělanostnímu růstu osobnosti. Příspěvek se zabývá tzv. vícejazyčností, tedy znalostí více jak jednoho cizího jazyka s aspektem na profil absolventa z hlediska vysoké školy. Výuka dalších cizích jazyků (tzv. druhého cizího jazyka) v rámci terciárního vzdělávání je vyústěním současné koncepce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR na základě závěrů Rady Evropy, která je postavena na podpoře vícejazyčnosti a začíná se odvíjet již od předškolního věku dítěte. Dále článek objasňuje pojem „vícejazyčnost“ a vysvětluje, jaké cíle jsou u výuky druhého jazyka sledovány. Autorka rekapituluje vývoj výuky cizích jazyků na VŠTE a podává resumé k současné koncepci také v souvislosti s mobilitami studentů. V závěru článku jsou uvedeny vize výuky do budoucna.
Abstract (in English)
The knowledge of foreign languages enriches the mens life, mediates interpersonal relationships, increases its chances in the labor market, allows intercultural communication and contributes to the growth of the personality. The paper deals with the plurilingualism, thus knowledge of more than one foreign language with the aspect of the graduate profile in terms of high school. Teaching of other languages (the second foreign language) in tertiary education is a result of the current conception of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic on the basis of the conclusions of the Council of Europe, which is based on the promotion of plurilingualism and begins to unfold from pre-school age. Further the article explains the concept of "plurilingualism" and explains what goals are monitored for learning of the second language. The author summarizes the development of teaching foreign languages at VŠTE and served resume to the current concept also in relation to student mobility. Finally, the paper ntroduces a vision for the future of teaching.
PrintDisplayed: 3/5/2024 08:13