D 2013

Úloha motivace ve výuce

JAROLÍMOVÁ, Helena

Basic information

Original name

Úloha motivace ve výuce

Name (in English)

The Role of Motivation in Teaching

Authors

JAROLÍMOVÁ, Helena

Edition

1. vyd. Gliwice, Language and The Environment : sborník příspěvků, p. 277-284, 8 pp. 2013

Publisher

Gliwicka Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-83-61401-88-9

Keywords (in Czech)

motivace; výuka; práce; učení se

Keywords in English

motivation; teaching; work; learning

Tags

Změněno: 27/1/2014 15:16, Jiřina Hřebečková

Abstract

V originále

Článek objasňuje několik teorií, které se věnují problematice motivace v různých oborech lidské činnosti. V úvodu podává vysvětlení pojmů „motivace“, „motiv“, „stimul“, „impuls“, „aktivace“, „frustrace“ a „deprivace“. Dále se věnuje otázce vztahů mezi motivací a výkonem a souvztažnost motivace k práci. Hlavní část článku je zaměřena na tyto teorie: ERG teorie (Existence, Realatedness, Growth), jejímž zastáncem byl Clayton Paul Alderfer. Dále představuje Herzbergovu teorii motivace. Jako třetí teorie je uvedena teorie motivace úspěchů od Davida McClellanda, který vidí jako hlavní hybatele veškeré činnosti úspěch, moc, sdružování a vyrovnávání. Vroomova teorie expektace zahrnuje faktory očekávání, prostředky a valence. Poslední teorie vyzdvihuje úlohu spravedlnosti. Jejím představitelem je John Stacey Adams. Článek je věnován úloze motivace jako nejdůležitějšímu faktoru ze všech fází učení. Jak se nabudit a přimět sama sebe či studenty ke každodennímu studiu? Z tohoto důvodu je motivace je velice závažný proces, kterému je třeba se podrobněji věnovat.