Detailed Information on Publication Record
2013
Typologie učitelovy osobnosti
HRUŠKOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Typologie učitelovy osobnosti
Name (in English)
Typology of Teacher’s Personality
Authors
HRUŠKOVÁ, Lenka
Edition
1. vyd. České Budějovice, Tvůrčí činnost jako proces vnímání poznání a seberealizace : sborník příspvěků, p. 38 - 45, 8 pp. 2013
Publisher
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
učitel - edukátor; student - edukand; typologie a rysy osobnosti; diagnostické
Keywords in English
teacher - educator; student - educatee; typology and personality traits; diagnostic
Tags
Změněno: 10/9/2013 08:59, Jiřina Hřebečková
V originále
U každého edukátora, učitele, převládají určité elementy nebo vlastnosti interakce, které se opakují a projevují se s větší či menší pravidelností. Jedná se o tzv. interakční styl učitele. Odlišnosti mezi edukátory jsou ovlivněny jak vnitřními, tak vnějšími činiteli. Vnitřními činiteli jsou především učitelovy osobnostní vlastnosti a rysy, typ edukátora, který se nechá relativně snadno diagnostikovat, subjektivní vyučovací strategie a koncepce. V našem příspěvku se snažíme rozklíčovat některé zásadní prvky těchto vnitřních činitelů, které sehrávají v účinném vyučovacím procesu důležitou roli.
In English
For each educator and teacher, certain elements or characteristics of interaction prevail and they occur repeatedly on more or less regular basis. This can be described as the interactive style of the teacher. Differences between educators are affected by both internal and external factors. Internal factors are mainly teacher’s personality traits and characteristics, a type of educator that is relatively easy to diagnose, subjective teaching strategies and concepts. In our paper we try to decipher some of the essential elements of these internal factors that play an important role in the effective teaching process.