D 2013

Typologie učitelovy osobnosti

HRUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Typologie učitelovy osobnosti

Name (in English)

Typology of Teacher’s Personality

Authors

HRUŠKOVÁ, Lenka

Edition

1. vyd. České Budějovice, Tvůrčí činnost jako proces vnímání poznání a seberealizace : sborník příspvěků, p. 38 - 45, 8 pp. 2013

Publisher

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

učitel - edukátor; student - edukand; typologie a rysy osobnosti; diagnostické

Keywords in English

teacher - educator; student - educatee; typology and personality traits; diagnostic

Tags

Změněno: 10/9/2013 08:59, Jiřina Hřebečková

Abstract

V originále

U každého edukátora, učitele, převládají určité elementy nebo vlastnosti interakce, které se opakují a projevují se s větší či menší pravidelností. Jedná se o tzv. interakční styl učitele. Odlišnosti mezi edukátory jsou ovlivněny jak vnitřními, tak vnějšími činiteli. Vnitřními činiteli jsou především učitelovy osobnostní vlastnosti a rysy, typ edukátora, který se nechá relativně snadno diagnostikovat, subjektivní vyučovací strategie a koncepce. V našem příspěvku se snažíme rozklíčovat některé zásadní prvky těchto vnitřních činitelů, které sehrávají v účinném vyučovacím procesu důležitou roli.

In English

For each educator and teacher, certain elements or characteristics of interaction prevail and they occur repeatedly on more or less regular basis. This can be described as the interactive style of the teacher. Differences between educators are affected by both internal and external factors. Internal factors are mainly teacher’s personality traits and characteristics, a type of educator that is relatively easy to diagnose, subjective teaching strategies and concepts. In our paper we try to decipher some of the essential elements of these internal factors that play an important role in the effective teaching process.