D
2012
Metody praktické výuky komunikačních dovedností pro studenty bakalářských programů ekonomického směru
VYBÍRAL, Zdeněk
Basic information
Original name
Metody praktické výuky komunikačních dovedností pro studenty bakalářských programů ekonomického směru
Name (in English)
Methods of practical exercise in communication skills when teaching students of bachelor programs majoring in economics
Edition
České Budějovice, Sborník ze semináře na téma „Metodika výuky a hodnocení studentů v terciárním vzdělávání“ (6.6.2012) a „Požadavky praxe“ (5.6.2012) : sborník příspěvků, p. nestránkováno, 9 pp. 2012
Publisher
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech)
komunikační dovednosti; verbální komunikace; neverbální komunikace; komunikační bariéry; tréma; komunikační trénink
Keywords in English
communication skills; oral communication; nonverbal communication; communication barriers; stage fright; communication training
Links
CZ.1.07/2.2.00/28.0115, plan (intention).
V originále
Autor se zabývá významem praktických cvičení při výuce komunikačních dovedností studentů ekonomických oborů. Opírá se přitom o zkušenosti z výuky na Vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích. Komunikační dovednosti se vyučují na vysokých školách ekonomického směru v různých formách. Zpravidla zahrnují také praktická cvičení. Trénink komunikačních dovedností je prováděn ve třech základních oblastech: v rétorice (verbální komunikaci), neverbální komunikaci a v oblasti komunikačních bariér. V rétorice se zaměřuje především na práci s hlasem, v neverbální komunikaci na čtení gest, v komunikačních bariérách na boj proti trémě. Praktická cvičení ve výuce nemohou nahradit specializovaný trénink. Studenti jsou však připraveni zlepšovat své komunikační kompetence a uvědomovat si potřebnost komunikačních dovedností pro úspěch v profesní kariéře.
In English
The author of the paper focuses on the importance of practical exercies in communication skills lessons when teaching students who major in economics. He utilizes his experience acquired in teaching at the Institute of Technology and Business in České Budějovice. Various methods are applied in teaching communication skills at high schools of economics. They mostly also include practical exercise. Communication skills are trained in three basic fields: rhetoric (verbal communication), non-verbal communication and communication barriers. In rhetoric voice control is emphasized, in non-verbal communication students practice reading gestures and in communication barriers the focus is on suppressing stage fright. Practical exercises in lessons cannot substitute for specialized training. However, students are prepared to improve their communication competence and to realize the importance of communication skills for their professional success.
Displayed: 9/11/2024 06:09