VŠTE:RLZ_PSO Psychologie osobnosti - Informace o předmětu
RLZ_PSO Psychologie osobnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2024
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- RLZ_PSO/P01: Čt 9:40–11:10 N004, T. Mrhálek
RLZ_PSO/S01: každý sudý čtvrtek 11:25–12:55 N004, T. Mrhálek
RLZ_PSO/Z3: So 13. 4. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, Ne 28. 4. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, T. Mrhálek - Předpoklady
- Nejsou nepožadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Řízení lidských zdrojů (program VŠTE, RLZ) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studující s psychologickým pohledem na individualitu psychického života jedince a osvojit si základní terminologií psychologie osobnosti. Součástí výuky je představení psychologického uvažování o klasifikaci osobnosti na základě klíčových teorií a na jejich základě porozumět metodám a postupům při identifikaci a výběru vhodných zaměstnanců pro příslušné pracovní pozice.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- umí objasnit základní pojmy z oblasti psychologie osobnosti
- dokáže na základě znalostí definovat osobnostní předpoklady jako podklady profesní kvalifikace
- rozumí uplatnění psychologických metod v personální diagnostice
- zná základní metody pro výběr klíčových osobnostních rysů
- získá praxi v administraci a vyhodnocení psychologických metod
- porozumí interpretaci psychologických metod a získá vlastní osobnostní profil - Osnova
- Přednášky
- 1. Vymezení oboru psychologie osobnosti
- 2. Temperament
- 3. Psychoanalytický přístup
- 4. Sociokulturní teorie osobnosti
- 5. Behavioristické a kognitivistické teorie osobnosti
- 6. Humanistický přístup a Jáství
- 7. Rysová teorie osobnosti a faktorový model
- 8. Sociokulturní regulativy a hodnoty
- 9. Reakce na zátěž a psychická odolnost
- 10. Poruchy osobnosti
- 11. Inteligence
- 12. Psychodiagnosticke metody
- 13. Hodnocení kvality diagnostických metod
- Semináře
- 1. Psychologická praxe
- 2.Temperament a jeho měření
- 3. Praxe v práci s dotazníky
- 4. Sociální vlivy
- 5. Sociální kognice
- 6. Sebehodnocení
- 7. Dotazníky k procvičování
- 8. Hodnotové profily
- 9. Atribuce
- 10. Temná triáda osobnosti
- 11. Kreativita
- 12. Interpretace výsledků dotazníků
- 13. Výběr diagnostické metody
- Literatura
- povinná literatura
- Seitl, M. (2015). Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. UPOL. Volně dostupné online.
- Říčan, P. (2007). Psychologie osobnosti. Grada.
- doporučená literatura
- Hofstede, G. & Hofstede, G. (2007). Kultury a organizace: Software lidské mysli. Linde.
- Blatný, M. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí. Psychologický ústav AV ČR.
- Lisá, E. (2019). Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů. Portál.
- Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Academia.
- Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Grada.
- Praško, J. (2009). Poruchy osobnosti. Portál.
- Drapela, J. (2020). Přehled teorií osobnosti. Portál.
- Svoboda, M. (2022). Psychodiagnostika dospělých. Portál.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dílčí úkoly 10 10 Příprava na přednášky 18 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15 50 Příprava na závěrečný test 22 32 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 13 12 Celkem: 104 104 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení
dílčí úkoly – 30 bodů (tj. 30 %)
Závěrečné hodnocení
závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na vyučující předmětu prostřednictvím emailu: tmrhalek@mail.vstecb.cz)
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/RLZ_PSO