VŠTE:BSA_MIE Mikroekonomie - pro bakalářské - Informace o předmětu
BSA_MIE Mikroekonomie - pro bakalářské studium
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2022
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Ing. Pavel Rousek, Ph.D.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Business analytik (program VŠTE, BSA) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními ekonomickými kategoriemi v oblasti mikroekonomie, která je základem pro studium dalších návazných ekonomických disciplín.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. umí popsat základy dějin ekonomického myšlení
2. umí vysvětlit chování spotřebitelů a firem na všech trzích
3. umí definovat základní mikroekonomické kategorie
4. je schopen odvodit nabídku, poptávku, ceny apod.
5. dokáže vhodně propojovat získané teoretické poznatky s reálnou praxí a aktivně je využít v dalších ekonomických disciplínách. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, tržní rovnováha, konkurence.
- 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb.
- 3. Chování firmy a vytvoření nabídky. Elasticita nabídky a poptávky.
- 4. Produkční funkce a izokvantová metoda.
- 5. Firma v podmínkách dokonalé konkurence.
- 6. Nedokonalá konkurence a chování NDK.
- 7. Zisk a alternativní cíle firmy.
- 8. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů.
- 9. Trh půdy, trh práce.
- 10. Kapitálový trh.
- 11. Rozdělování příjmů a bohatství.
- 12. Všeobecná rovnováha.
- 13. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání.
- Semináře:
- 1. Základní ekonomické pojmy, utváření trhu, dělba práce. Základní prvky trhu, nabídka, poptávka, tržní rovnováha, konkurence.
- 2. Chování spotřebitele a formování poptávky na trhu výrobků a služeb.
- 3. Chování firmy a vytvoření nabídky. Elasticita nabídky a poptávky.
- 4. Produkční funkce a izokvantová metoda.
- 5. Firma v podmínkách dokonalé konkurence.
- 6. Nedokonalá konkurence a chování NDK.
- 7. Zisk a alternativní cíle firmy.
- 8. Trh výrobních faktorů. Utváření tržní ceny výrobních faktorů.
- 9. Trh půdy, trh práce.
- 10. Kapitálový trh.
- 11. Rozdělování příjmů a bohatství.
- 12. Všeobecná rovnováha.
- 13. Mikroekonomická politika státu, tržní selhání.
- Literatura
- povinná literatura
- HOLMAN, R., 2016. Ekonomie. 6. vyd. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-807400-278-6.
- JUREČKA, V., 2013. Mikroekonomie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4385-1.
- COWEN, T. a A. TABARROK, 2015. Modern principles: microeconomics. Third edition. New York: Worth Publishers. ISBN 9781429278416.
- HAŠKOVÁ, S. a P. BRŮŽKOVÁ, 2015. Ekonomická teorie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
- doporučená literatura
- HAŠKOVÁ, S., L. KUČERA a V. TRACHTA, 2014. Mikroekonomie. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-065-6.
- MACÁKOVÁ, L., 2010. Mikroekonomie: základní kurs. 11. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 978-80-86175-70-6.
- KRUGMAN, P. R. a R. WELLS, 2008. Microeconomics. [s. l.]: Worth Publishers. ISBN 978-0716771593
- MANKIW, N. G., 2018. Principles of microeconomics. Eighth edition. Boston: Cengage Learning. ISBN 978-1305971493.
- SIRŮČEK, P., M. NEČADOVÁ a L. MACÁKOVÁ, 2003. Mikroekonomická teorie I: cvičebnice. 2. aktualiz. vyd. Slaný: Melandrium. ISBN 80-86175-37-5.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Esej/Příprava na závěrečný test 33 37 Příprava na průběžný test 25 25 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20 52 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
esej 70 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout 70% za níže stanovených podmínek. Celková klasifikace předmětu (100-0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Metody hodnocení: průběžné hodnocení formou průběžného testu (30 bodů) + závěrečné hodnocení formou závěrečného testu nebo eseje (70 bodů). Pokud se student s individuálním studijním plánem nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení, absolvuje pouze rozšířené závěrečné hodnocení ve zkouškovém období, které bude svým obsahem a rozsahem odpovídat závěrečnému a průběžnému hodnocení dohromady. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu kontaktovat vyučujícího a před konáním závěrečné zkoušky kontaktovat zkoušejícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho individuální studijní plán brán zřetel. Studenti kombinované formy studia budou průběžný test vykonávat na druhém setkání.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/BSA_MIE