VŠTE:BPE_OBC Obchodní činnost - Informace o předmětu
BPE_OBC Obchodní činnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Bc. Alena Srbová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Bc. Alena Srbová, Ph.D.
Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BPE_OBC/E3: So 16. 3. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, So 4. 5. 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, So 18. 5. 13:05–14:35 B4, 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, A. Srbová
BPE_OBC/P01: Út 13:05–14:35 B1, A. Srbová
BPE_OBC/S01: St 11:25–12:55 D416, A. Srbová
BPE_OBC/S02: Út 14:50–16:20 D415, A. Srbová
BPE_OBC/S03: St 14:50–16:20 D415, A. Srbová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika (program VŠTE, B_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je poskytnout základní znalosti o obchodním podnikání, jeho významu, činnostech a vývojových tendencích a vytvořit teoretické předpoklady pro studium aplikovaných navazujících předmětů.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí základním pojmům v oblasti obchodních činností
2. chápe význam velkoobchodu a maloobchodu
3. orientuje se v problematice obchodního sortimentu a třídění zboží
4. vysvětlí principy mezinárodního obchodu (včetně zahraničně-obchodní politiky)
5. vysvětlí podstatu elektronického obchodu
6. orientuje se v oblasti udržitelného rozvoje v obchodě
7. rozumí významu ochrany spotřebitele - Osnova
- Přednášky
- 1. Obchod a jeho pojetí, vnitřní obchod, základní pojmy, členění obchodu a jeho funkce, historický vývoj obchodu také v ČR do r. 1990.
- 2. Podnikatelské prostředí a obchod, Obchodní kategorie, podnikání a podnikatelské subjekty v obchodě
- 3. Sortiment zboží a služeb. Obchodní sortiment. Vlastní značky obchodníků (privátní značky)
- 4. Velkoobchod – druhy velkoobchodních činností, principy velkoobchodní technologie
- 5. Maloobchod - maloobchodní síť a její členění, druhy maloobchodních činností, principy maloobchodní technologie, formy prodeje, retail marketing
- 6. Typologie maloobchodních jednotek, hlavní typy stacionárních obchodních jednotek. Integrace a kooperace v maloobchodě
- 7. Legislativa – vybraná problematika z oblasti obchodu (např. zákon o ochraně spotřebitele (obchodní praktiky, povinnosti prodávajícího, Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů), zákon o živnostenském podnikání, Potravinové právo v ČR a EU, Zákon o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, GDPR)
- 8. Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě. Identifikace zboží
- 9. Mezinárodní obchod – teoretická východiska, význam a vývoj vnějších ekonomických vztahů, mezinárodní měnový systém, ekonomická integrace a obchod, základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích, kupní smlouva v mezinárodním obchodě
- 10. Zahraničně-obchodní politika, světový obchod, vnější obchodní vztahy ČR. Jednotný vnitřní trh. Struktura dohod WTO a orgány k jejich provádění. Překážky v přístupu na trh.
- 11. Elektronický obchod.
- 12. Vývoj Fair Trade a jeho současné pojetí.
- 13. Společenská odpovědnost a etika v podnikání a trvale udržitelný rozvoj v obchodě
- Semináře
- 1. Seznámení s organizací seminářů, informace o průběžném a závěrečném hodnocení
- 2. Obchodní sortiment
- 3. Vlastní značky obchodníků. Značky kvality.
- 4. Lokalizace obchodní jednotky. Nákupní atmosféra obchodní jednotky.
- 5. Marketingová komunikace obchodní jednotky s důrazem na podporu prodeje a reklamu
- 6. Ochrana spotřebitele
- 7. Etické kodexy
- 8. Cenová kalkulace a index spotřebitelských cen
- 9. Mezinárodní organizace v obchodě. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě, včetně doložek INCOTERMS.
- 10. Příprava na prezentaci esejí
- 11. Prezentace esejí
- 12. Prezentace esejí
- 13. Prezentace esejí
- Literatura
- povinná literatura
- • JADERNÁ, Eva a Hana VOLFOVÁ. Moderní retail marketing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2021. 240 s. ISBN 978-80-271-1384-2
- • JANKŮ, Martin. WTO a právo mezinárodního obchodu. 1. vyd. Praha: C. H. Beck., 2019. 19 s. ISBN 978-80-7400-735-4
- • HES, Aleš, Daniela ŠÁLKOVÁ, Marta REGNEROVÁ a Štefan TOTH. Obchodní nauka. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita, 2014 313 s. ISBN 978-80-2132-408-4
- • AKEHURST, Gary a Nicholas ALEXANDER. The Internationalisation of Retailing. 1st Edition. Oxon: Routledge. 2013 220 pp. ISBN 978-11-363-0476-7.
- MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. info
- doporučená literatura
- • ŠTĚRBOVÁ, Ludmila, Iveta ČERNÁ, Radek ČAJKA a Ilya BOLOTOV. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. 368 s. ISBN 978-80-247-4694-4
- • KARLÍČEK, Miroslav, Tereza HATOŇOVÁ, Martin CHARVÁT …… a Petr KŮTA. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing. 224s. ISBN 978-80-247- 5769-8
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 13 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 13 32 Příprava na závěrečný test 22 52 esej 30 30 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
esej 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 % prostřednictvím zpracování eseje. V~rámci závěrečného testu lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.
- Informace učitele
- Student je povinen svou práci v průběhu semestru konzultovat se svým vyučujícím (student kombinované formy) a se svým vyučujícím semináře (student prezenční formy) a průběžně prokázat zpracování jednotlivých pasáží práce v průběhu semestru. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.
Hodnocení studentů s individuálním studijním plánem (ISP) se bude skládat z průběžného hodnocení (vypracování a odevzdání eseje - max. 30 bodů) a závěrečného hodnocení (závěrečný test - max. 70 bodů). Studenti s ISP mají povinnost ihned po schválení svého individuálního studijního plánu kontaktovat vyučujícího, k němuž jsou přiřazeni do seminární skupiny "S". V případě, že tak student neučiní nejpozději do dvou týdnů od schválení, nebude na jeho ISP brán zřetel.
Doplňkový studijní materiál: E-learning Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice - https://projectbestpractice.cz/cs/e-learning/
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/BPE_OBC