VŠTE:DAR Dějiny architektury - Informace o předmětu
DAR Dějiny architektury
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. arch. Filip Landa (cvičící)
- Garance
- Ing. Vladimír Nývlt, MBA, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DAR/X01: So 17. 10. 11:25–12:55 A4, 13:05–14:35 A4, 14:50–16:20 A4, F. Landa
DAR/SX01: Pá 8:00–9:30 D516, Pá 9:40–11:10 D516, F. Landa - Předpoklady
- Kritické myšlení, všeobecný kulturní přehled, aktivní zájem o prostředí kolem nás, základní orientace v dějinách umění a architektury, schopnost abstrakce.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Tematický přednáškový cyklus nabídne výklad dějin architektury s přesahem do jiných oborů (sociologie, filozofie, psychologie…). Bude se věnovat základnímu vývoji osídlení a jeho forem se zvláštním zaměřením na klíčová období dějin stavební kultury evropského civilizačního okruhu. Teoretická poloha probíraných témat bude převedena do roviny konkrétních metodologicky podnětných příkladů. Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumět hodnotové struktuře staveb, s nimiž se budou v praxi setkávat, a zařadit tyto stavby do vývojového kontextu. Výklad bude zaměřen na kategoriální pojmy a jejich místo v myšlení o vystavěném prostředí. Nebude se soustředit pouze na encyklopedické znalosti dějinné faktografie, ale na chápání dějin architektury z hlediska celospolečenských paradigmat. Student bude schopen zasadit jednotlivé architektonické scény do historických a kulturně-civilizačních souvislostí, a to nikoliv jen na základě vnějších výrazových forem.
- Výstupy z učení
- Student je seznámen se základním vývojem osídlení a jeho forem se zvláštním zaměřením na klíčová období dějin stavební kultury evropského civilizačního okruhu. Student je schopen porozumět hodnotové struktuře staveb, s nimiž se bude v praxi setkávat, a zařadit tyto stavby do vývojového kontextu. Umí ovládat kategoriální pojmy a jejich místo v myšlení o vystavěném prostředí. Student dokáže pochopit dějiny architektury z hlediska celospolečenských paradigmat a zasadit jednotlivé architektonické scény do historických a kulturně-civilizačních souvislostí, a to nikoliv jen na základě vnějších výrazových forem.
- Osnova
- 1.Vymezení pojmů, objekt zkoumání, limity poznání, architektura jako arché + techné
- 2. Starověká architektura a Vitruviovy principy stavby měst
- 3. Vývoj měst – případová studie České Budějovice
- 4. Exkurze, architektura a urbanismus v praxi
- 5. Románská a gotická architektura
- 6. Renesanční a barokní architektura
- 7. Klasicismus, Wagnerova škola, počátky moderny
- 8. Stavba měst podle uměleckých zásad (Sitte), veřejný prostor, kontext, proporce, měřítko
- 9. Moderna, avantgardní hnutí, funkcionalismus a 1. polovina 20. století
- 10. Athénská charta a její dopad na plánování měst
- 11. Postmoderna, dekonstruktivismus a další trendy 2. poloviny 20. století
- 12. Současné tendence ve světovém kontextu
- 13. Současné tendence v českém kontextu
- Literatura
- doporučená literatura
- LYNCH, Kevin. Obraz města: The image of the city. Praha: Polygon, 2004. ISBN 80-7273-094-0.
- KOUCKÝ, Roman. Elementární urbanismus. Praha: Zlatý řez, 2006. ISBN 80-902810-7-9.
- HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás. 3. vyd. Praha: Paseka, 2002. 392 s. ISBN 80-7185-389-5.
- ŠEVČÍK, Oldřich. Architektura – historie – umění. Praha: Grada, 2007. 330 s. ISBN 978-80-247-2032-6.
- NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci. Krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010. 224 s. ISBN 978-80-7363-303-5.
- SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. 2. vyd. Brno: ÚÚR, 2012. 113 s. ISBN 978-80-87318-21-8.
- KAHN, Louis. Ticho a světlo. Praha: Arbor vitae, 1999. 128 s. ISBN 80-86300-02-1.
- JACOBS, Jane: Smrt a život amerických velkoměst. Dolní Kounice: MOX NOX, 2012. ISBN 978-80-905064-4-2.
- HNILIČKA, Pavel. Sídelní kaše. 2. vyd. Brno: HOST, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7294-592-4.
- KOTALÍK, Jiří T. 10 století architektury. 1. vyd. Praha: Správa pražského hradu, 2001. 255 s. ISBN 80-86161-38-2.
- JEHLÍK, Jan. Obec a sídlo. O krajině, urbanismu a architektuře. Praha: Ausdruck Books, 2013. 159 s. ISBN 978-80-260-5399-6.
- KOOLHAAS, Rem, B. MAU, J. SIGLER a H. WERLEMANN. S, M, L, XL: Office for Metropolitan Architecture, Rem Koolhaas and Bruce Mau. New York: Monacelli Press, 1997. ISBN 978-1885254863.
- ŠVÁCHA, Rostislav. Česká architektura a její přísnost. Praha: Prostor – architektura, interiér, design, 2004. ISBN 80-903257-3-4.
- FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura – kritické dějiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2004. ISBN: 80-200-1261-3.
- HRŮZA, Jiří. Svět architektury. 1. vyd. Praha : Aventinum, 2000. 416 s. ISBN 80-7151-112-9.
- ROSSI, Aldo. Vědecká autobiografie. 1. vyd. Praha: Arbor vitae, 2005. 126 s. ISBN 80-86300-15-3.
- JEHLÍK, Jan. Rukověť urbanismu. Praha: Ausdruck Books, 2016.
- MICHL, Jan. Tak nám prý forma sleduje funkci. Praha: VŠUP, 2003. ISBN 80-901982-7-9.
- DAY, Christopher. Duch a místo. Brno: Era – vydavatelství, 2004. ISBN 80-86517-95-0.
- GEHL, Jan: Život mezi budovami: užívání veřejných prostranství. Brno: Nadace Partnerství, 2000. 202 s. ISBN 80-85834-79-0.
- PALLASMAA, Juhani. Oči kůže. Architektura a smysly. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-10-2.
- ZUMTHOR, Peter. Prožívat architekturu. Zlín: Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-1-4.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
cvičení
tutoriál
konzultace
bloková výuka - exkurze - odborná - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
projektová výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
diskuze
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 47 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 19 Příprava na závěrečný test 20 22 Seminární práce 11 11 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 52 Celkem: 104 104 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 70 %
seminární práce 30 % - Podmínky testu
- Závěrečný test s~možností ústního dozkoušení - max. 70 bodů, úlohy zadané během semestru max. 30 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Informace učitele
- ZS 2020 - výuka bude probíhat virtuální formou. Veškeré informace obdrží studenti emailem od vyučujícího předmětu. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2020/DAR