Z_UPS_an Úvod do pedagogického studia

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_UPS_an/D01: So 16. 11. 10:25–11:10 E6, 11:25–12:55 E6, Š. Jenešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studujícího do pedagogického studia, zprostředkovat mu základní znalosti pedagogické terminologie a rovněž nastínit filozoficko-historické základy tohoto oboru.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- rozumí základní terminologie pedagogiky a výchovy a jejich vztahu k jiným vědám
- získá základní přehled o pedagogice a výchově.
Osnova
  • 1. Základní otázky pedagogiky, problémy a specifika pedagogiky, struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám. Krátký historický přehled pedagogiky.
  • 2. Předmět moderní pedagogiky, edukační proces.
  • 3. Pojetí výchovy a její hlavní rysy. Cíle, výchovné prostředky a podmínky edukace.
Literatura
  • PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • PAŘÍZEK, V., 1994. Obecná pedagogika. Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-339-1.
  • SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada. ISBN 80-247-1821-9.
  • SKALKOVÁ, J., 2004. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. ISBN 80-7315-060-3.
  • PRŮCHA, J., 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ, 2009. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • JŮVA, V., 1997. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-85931-39-7.
  • MAŇÁK, J., 1995. Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1124-6.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, léto 2025.