VŠTE:Z_SPE_an Speciální pedagogika - Informace o předmětu
Z_SPE_an Speciální pedagogika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2024
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (cvičící)
- Garance
- Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_SPE_an/D01: So 5. 10. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, So 30. 11. 11:25–12:55 E4, 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, B. Borovková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu speciální pedagogika je připravit studující, jak vychovávat, vyučovat a vzdělávat handicapované jedince. Speciální pedagogika plní celý řád úkolů, které mají poměrně heterogenní charakter. Z toho důvodu představuje složitý, vnitřně vícenásobně členěný systém už při samostatné přípravě.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující - osvojí si základní orientaci ve speciálně-pedagogické oblasti tak, aby byl připraven vstupovat do kontaktu, komunikovat a pracovat s osobami se zdravotním postižením různých věkových skupin; - naučí se rovněž konkrétní postupy, jak spolupracovat s žáky s handicapem.
- Osnova
- Osnova přímé výuky 1. Základní otázky i speciální pojmy v předmětu speciální pedagogika. Cíle, úkoly, podmínky edukace ve speciální pedagogice. Systém speciální pedagogiky a soustava speciálních škol a zařízení (obecně platné zákony a legislativa, prioritně vyhláška 27/2016). 2. Integrace a inkluze ve vzdělávání. 3. Druhy, typy a stupně postižení včetně stupňů socializace. 4. Mentální intelekt a osobnostní předpoklady ve specializovaném vzdělávání. 5. Práce s žáky s ADD a ADHD. Techniky, pomůcky, praktické příklady (semafor, aj.). 6. Mentální intelekt a osobnostní předpoklady ve speciálním vzdělávání. 7. Interakční postupy a individuální plány při zvládání krize od segregace k integraci a inkluzi (individuálně výchovné plány – IVP, PLPP). Tvorba IVP u žáků s handicapem. 8. Integrace jako proces pomoci a doprovodu (poradenské zařízení, poradenská pomoc, kompenzační pomůcky, speciální didaktické pomůcky a jejich využívání při práci se studenty ŠVVP). 9. Obecná doporučení pro pedagogy pro práci s žáky se SVP. Metody a techniky práce s třídním kolektivem, kde je žák se SVP. 10. Třístupňový model péče o žáky se SPUCH. Podpůrná opatření v práci s žáky se SVP. Specifické poruchy učení a techniky školní práce při jednotlivých typech. Specifika vzdělávání nadaných žáků.
- Literatura
- VANČOVÁ, A. et al., 2010. Základy integratívnej pedagogiky. Bratislava.
- KROUPOVÁ, K., 2016. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5264-8.
- MIOVSKÝ, M., 2018. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0387-4.
- ŠVEC, Š., 2010. Koncepcia humanisticky orientovanej pedagogiky. Bratislava.
- KREJČOVÁ, L., Z. HLADÍKOVÁ, K. ŠEMBEROVÁ a K. BALHAROVÁ, 2018. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualiz. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3.
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., K. ŠPAČKOVÁ a E. NECHLEBOVÁ, 2012. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4369-1.
- BELKOVÁ, V., 2020. Školská integrácia – špeciálne výchovno-vzdelávacie potřeby v podmienkach bežných škôl.
- KUCHARSKÁ, A., 2013. Školní speciální pedagog. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0497-8.
- KUCHARSKÁ, A., J. MRÁZIKOVÁ, R. WOLFOVÁ a V. TOMICKÁ, 2013. Školní speciální pedagog.
- PTÁČEK, R. a H. PTÁČKOVÁ, 2018. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-246-2930-8.
- RŮŽIČKOVÁ, K. a J. VÍTOVÁ, 2014. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-424-3.
- SLOWÍK, J., 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.
- Organizační formy výuky
- seminář
tutoriál
konzultace - Komplexní výukové metody
- panelová přednáška s podporou multimediálních technologií
interaktivní semináře – kooperace, kritické myšlení, brainstorming
individuální konzultace
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20 Příprava na závěrečný test 10 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10 20 Celkem: 10 50 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Při nesplnění požadované docházky je nezbytné odevzdat kompenzační práci.
- Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2024/Z_SPE_an