VŠTE:ZP_DOP_a Didaktika odborných předmětů - Informace o předmětu
ZP_DOP_a Didaktika odborných předmětů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2022
- Rozsah
- 0/15/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Iveta Kmecová, PhD. (přednášející)
- Garance
- Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZP_DOP_a/CCV_TECH: Ne 9. 10. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, 13:05–14:35 E4, So 5. 11. 12:10–13:05 E4, Ne 6. 11. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, I. Kmecová
- Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program VŠTE, CZV)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Študenti si osvoja realizačné, diagnostické, reflektívne pedagogické kompetencie. Budú schopní na základe poznania základných didaktických princípov vymedzovať špecifické ciele konkrétnej témy, vybrať základné a rozširujúce učivo, vytvoriť štruktúru učiva konkrétnej témy, vypracovať tematický plán vybraného predmetu. Študenti budú na základe efektívneho plánovania vyučovacieho procesu vytvárať optimálne kurikulá predmetov, kurikulá vyučovacích jednotiek (písomné prípravy na vyučovanie), budú poznať vyučovacie metódy, organizačné formy, moderné koncepcie vyučovacieho procesu. Študenti budú vedieť vybrať optimálne nemateriálne a materiálne prostriedky vyučovania a posúdiť vhodnosť výberu vzhľadom na konkrétnu učebnú situáciu. Na základe diagnostikovania učebných štýlov učenia budú schopní navrhnúť možnosti zvýšenia kvality vyučovania.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující - osvojí si realizační, diagnostické, reflektivní pedagogické kompetence; - umí na základě poznání základních didaktických principů vymezovat specifické cíle pro konkrétní témata, vybrat základní a rozšiřující učivo, vytvořit strukturu učiva, vypracovat tematický plán vybraného předmětu; - umí vybrat optimální nemateriální a materiální vyučovací prostředky a posoudit vhodnost výběru vzhledem ke konkrétní situaci; - umí si připravit vzorovou přípravu na vyučovací hodinu; - jsou schopni navrhnout možnosti, jak zvýšit kvalitu výuky.
- Osnova
- Didaktika technických predmetov (charakteristika pojmu, vznik a vývoj didaktiky, predmet skúmania a vzťah didaktiky technických predmetov k ostatným vedným disciplínam);
- Vymedzenie pojmu cieľ. Všeobecné a špecifické ciele. Význam a postavenie cieľov vo výučbe. Usporiadanie výučbových cieľov, vymedzovanie cieľov, vymedzovanie špecifických cieľov, požadavky;
- Základné pedagogické dokumenty;
- Učivo technických predmetov. Didaktická transformácia, základné, rozširujúce a kmeňové učivo, základná štruktúra učiva. Didaktická analýza učiva zvolenej témy;
- Usporiadanie učiva technických predmetov. Modulárne usporiadanie učiva. Typy kurikula. Štandardy;
- Osobnosť učiteľa technických predmetov. Kvalifikačné predpoklady, odborná a pedagogická spôsobilosť učiteľa technických predmetov;
- Plánovanie a príprava učiteľovej práce. Tematický plán vyučovacej hodiny;
- Učebné štýly. Charakteristika učebných štýlov, diagnostika učebných štýlov a ich vplyv na zvyšovanie kvality učenia a vyučovania;
- Vyučovacia metóda, klasifikácia vyučovacích metód, zdôvodnenie výberu vyučovacích metód v závislosti od cieľov a obsahu učiva;
- Organizačná forma vyučovacieho procesu, rozdelenie organizačných foriem;
- Súčasné koncepcie vyučovacieho procesu: problémové vyučovanie, projektové vyučovanie, kooperatívne vyučovanie, teória etapového vytvárania rozumových operácií, teória algoritmov, systém dokonalého osvojenia učiva (mastery learning), dištančné vzdelávanie a pod;
- Učebné pomôcky a didaktická technika vo vyučovacom procese;
- Skúšanie a hodnotenie žiakov. Didaktické testy.
- Literatura
- doporučená literatura
- HRMO, R. – KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ, K. - TÓBLOVÁ, E. Informačné a komunikačné technológie vo výučbe. - 1. vyd. - Trnava : AlumniPress, 2009. - 146 s. - e-skriptá. - ISBN 978-80-8096-101-5 (https://is.stuba.sk).
- HRMO, R. – KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ, K. - TINÁKOVÁ, K. Pedagogická prax. Teaching practice. - 1. vyd. - Trnava : AlumniPress, 2008. - 132 s. - ISBN 978-80-8096-068-1.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 384 s. ISBN 80-7178-070-7.
- TUREK, I. Didaktika. Bratislava : Iura Edition, 2010. 598 s. ISBN 978-80-8078-322-8.
- DRAHOVZAL , J. A KOL. Didaktika odborných předmětů. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-35-4.
- KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
- Organizační formy výuky
- seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20 Příprava na závěrečný test 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 15 Celkem: 0 55 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
samostatná práce: Didaktické zpracování určeného tématu jedné vyučovací jednotky odborného předmětu 30 %
- Informace učitele
- V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/ZP_DOP_a