ZP_DOP_a Didaktika odborných předmětů

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
0/15/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (přednášející)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZP_DOP_a/CCV_TECH: Ne 9. 10. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, 13:05–14:35 E4, So 5. 11. 12:10–13:05 E4, Ne 6. 11. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, I. Kmecová
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Študenti si osvoja realizačné, diagnostické, reflektívne pedagogické kompetencie. Budú schopní na základe poznania základných didaktických princípov vymedzovať špecifické ciele konkrétnej témy, vybrať základné a rozširujúce učivo, vytvoriť štruktúru učiva konkrétnej témy, vypracovať tematický plán vybraného predmetu. Študenti budú na základe efektívneho plánovania vyučovacieho procesu vytvárať optimálne kurikulá predmetov, kurikulá vyučovacích jednotiek (písomné prípravy na vyučovanie), budú poznať vyučovacie metódy, organizačné formy, moderné koncepcie vyučovacieho procesu. Študenti budú vedieť vybrať optimálne nemateriálne a materiálne prostriedky vyučovania a posúdiť vhodnosť výberu vzhľadom na konkrétnu učebnú situáciu. Na základe diagnostikovania učebných štýlov učenia budú schopní navrhnúť možnosti zvýšenia kvality vyučovania.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - osvojí si realizační, diagnostické, reflektivní pedagogické kompetence; - umí na základě poznání základních didaktických principů vymezovat specifické cíle pro konkrétní témata, vybrat základní a rozšiřující učivo, vytvořit strukturu učiva, vypracovat tematický plán vybraného předmětu; - umí vybrat optimální nemateriální a materiální vyučovací prostředky a posoudit vhodnost výběru vzhledem ke konkrétní situaci; - umí si připravit vzorovou přípravu na vyučovací hodinu; - jsou schopni navrhnout možnosti, jak zvýšit kvalitu výuky.
Osnova
  • Didaktika technických predmetov (charakteristika pojmu, vznik a vývoj didaktiky, predmet skúmania a vzťah didaktiky technických predmetov k ostatným vedným disciplínam);
  • Vymedzenie pojmu cieľ. Všeobecné a špecifické ciele. Význam a postavenie cieľov vo výučbe. Usporiadanie výučbových cieľov, vymedzovanie cieľov, vymedzovanie špecifických cieľov, požadavky;
  • Základné pedagogické dokumenty;
  • Učivo technických predmetov. Didaktická transformácia, základné, rozširujúce a kmeňové učivo, základná štruktúra učiva. Didaktická analýza učiva zvolenej témy;
  • Usporiadanie učiva technických predmetov. Modulárne usporiadanie učiva. Typy kurikula. Štandardy;
  • Osobnosť učiteľa technických predmetov. Kvalifikačné predpoklady, odborná a pedagogická spôsobilosť učiteľa technických predmetov;
  • Plánovanie a príprava učiteľovej práce. Tematický plán vyučovacej hodiny;
  • Učebné štýly. Charakteristika učebných štýlov, diagnostika učebných štýlov a ich vplyv na zvyšovanie kvality učenia a vyučovania;
  • Vyučovacia metóda, klasifikácia vyučovacích metód, zdôvodnenie výberu vyučovacích metód v závislosti od cieľov a obsahu učiva;
  • Organizačná forma vyučovacieho procesu, rozdelenie organizačných foriem;
  • Súčasné koncepcie vyučovacieho procesu: problémové vyučovanie, projektové vyučovanie, kooperatívne vyučovanie, teória etapového vytvárania rozumových operácií, teória algoritmov, systém dokonalého osvojenia učiva (mastery learning), dištančné vzdelávanie a pod;
  • Učebné pomôcky a didaktická technika vo vyučovacom procese;
  • Skúšanie a hodnotenie žiakov. Didaktické testy.
Literatura
    doporučená literatura
  • HRMO, R. – KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ, K. - TÓBLOVÁ, E. Informačné a komunikačné technológie vo výučbe. - 1. vyd. - Trnava : AlumniPress, 2009. - 146 s. - e-skriptá. - ISBN 978-80-8096-101-5 (https://is.stuba.sk).
  • HRMO, R. – KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ, K. - TINÁKOVÁ, K. Pedagogická prax. Teaching practice. - 1. vyd. - Trnava : AlumniPress, 2008. - 132 s. - ISBN 978-80-8096-068-1.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 384 s. ISBN 80-7178-070-7.
  • TUREK, I. Didaktika. Bratislava : Iura Edition, 2010. 598 s. ISBN 978-80-8078-322-8.
  • DRAHOVZAL , J. A KOL. Didaktika odborných předmětů. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-35-4.
  • KALHOUS, Z. - OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20
Příprava na závěrečný test 20
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 15
Celkem:055
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
samostatná práce: Didaktické zpracování určeného tématu jedné vyučovací jednotky odborného předmětu 30 %
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, zima 2019, zima 2020, zima 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/ZP_DOP_a