NE_SOB South Bohemian Region

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D. (cvičící)
Ing. et Ing. Nikola Sagapova, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D.
Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_SOB/NE3: So 1. 10. 13:05–14:35 A2, 14:50–16:20 A2, Ne 13. 11. 11:25–12:55 A2, 13:05–14:35 A2, 14:50–16:20 A2, Ne 27. 11. 8:00–9:30 A2, 9:40–11:10 A2, 11:25–12:55 A2, P. Pártlová, N. Sagapova
NE_SOB/P01: St 14:50–16:20 D515, P. Pártlová, N. Sagapova
NE_SOB/S01: Čt 11:25–12:55 N107, P. Pártlová, N. Sagapova
Předpoklady
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty charakteristikami Jihočeského kraje z hlediska jeho silný a slabých stránek, příležitostí a ohrožení. Důraz je kladen na pochopení kraje jako globálního systému s konkrétními regionálními a historickými specifiky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
- zná kulturní, politickou a ekonomickou historii Jihočeského kraje
- chápe aktuální situace v Jihočeském kraji z hlediska kulturního, politického a ekonomického pohledu
- chápe fungování regionální samosprávy a její propojení s jinými jednotkami
- dokáže definovat pozici kraje v rámci evropského prostoru
- zná základní nástroje Evropské regionální politiky využívané prakticky v rámci Jihočeského kraje
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Kulturní, náboženská a politická historie Jihočeského kraje
  • 2. Ekonomická historie Jihočeského kraje
  • 3. Politické uspořádání Jihočeského kraje
  • 4. Ekonomická analýza Jihočeského kraje – současná situace
  • 5. Ekonomická geografie Jihočeského kraje
  • 6. Infrastruktura Jihočeského kraje
  • 7. Fungování regionální samosprávy a její propojení s jinými jednotkami
  • 8. Jihočeský kraj v kontextu evropského prostoru
  • 9. Cestovní ruch v Jihočeském kraji
  • 10. Destinace cestovního ruchu Jihočeského kraje
  • 11. Bioekonomika v Jihočeském kraji
  • 12. Evropská regionální politika
  • 13. Dotační systém Jihočeského kraje
  • Semináře
  • 1. Dopady rozvoje Jihočeského kraje na současnost
  • 2. Jak ekonomika ovlivňuje současný obraz Jihočeského kraje
  • 3. Jak současné politické uspořádání ovlivňuje Jihočeský kraj
  • 4. Současná ekonomická situace Jihočeského kraje
  • 5. Jak ekonomická geografie Jihočeského kraje ovlivňuje jeho fungování
  • 6. Jak infrastruktura Jihočeského kraje ovlivňuje jeho fungování
  • 7. Dopad spojení regionální samosprávy s ostatními jednotkami
  • 8. Jaká je pozice Jihočeského kraje na evropské úrovni
  • 9. Jak je ovlivňován cestovní ruch Jihočeským krajem
  • 10. Produkty cestovního ruchu Jihočeského kraje
  • 11. Role Jihočeského kraje v evropské bioekonomice
  • 12. Pozitivní a negativní aspekty evropské regionální politiky
  • 13. Výhody a nevýhody dotačního systému Jihočeského kraje
Literatura
    povinná literatura
  • VÁCHAL, J. et al., 2016. Jihočeský kraj v globální ekonomice. Prague: Setoutbooks.cz. ISBN 978-80-86277-82-0.
  • CZECH STATISTICAL OFFICE, 2019. Statistická ročenka Jihočeského kraje (Annual Statistics of the South Bohemian Region) [online]. České Budějovice: Czech Statistical Office, 2019.
  • PROVAZNÍKOVÁ, R., 2015. Financování měst, obcí a regionů: teorie a praxe. 3rd rev. ext. ed. Prague: Grada. ISBN 978-80-247-5608-0.
    doporučená literatura
  • UNION OF TOWNS AND MUNICIPALITIES OF THE CZECH REPUBLIC, 2015. Evropské dotace: nové možnosti, příležitosti a zkušenosti měst a obcí. Prague: Union of Towns and Municipalities of the Czech Republic. ISBN 978-80-906042-4-7.
  • VURM, B., 2005. Jihočeský kraj: krásy a tajemství České republiky. Prague: Praga Mystica in cooperation with Z. Foffová. ISBN 80-86767- 01-9.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1046
Příprava na závěrečný test1010
projekt5858
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Projekt 25 %
Aktivita studentů, dílčí úkoly 5 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

Projekt (10 NS) - 25 bodů (tj. 25 %)

Plnění průběžných úkolů - 5 bodů (tj. 5 %)

Závěrečné hodnocení:

Závěrečný test - 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout minimálně 70 % celkového hodnocení. Celková klasifikace předmětu, tj. součet bodů za průběžné (30 - 0) a závěrečné hodnocení (70 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.