VŠTE:RRP_a_el Regionalistika a regionální po - Informace o předmětu
RRP_a_el Regionalistika a regionální politika - e-learning
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2021
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Předpoklady
- Nejsou vyžadovány.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika (program VŠTE, B_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základním pojmoslovím tykajícího regionu, typologie regionů, regionálního managementu a vysvětlit základní principy, vize a východiska vzniku regionální politiky a její implementace do národní politiky a politiky EU. Součástí předmětu bude i pochopení základních využívaných nástrojů regionální politiky, zhodnocení jejich kladů a záporů v rámci regionálního rozvoje daného regionu. Dále bude podrobně vysvětlen legislativní rámec regionální a strukturální politiky, včetně detailního seznámení s jednotlivými programovými dokumenty na všech úrovních, a to v rámci vertikálního i horizontálního uspořádání a provázanosti.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. zná základní pojmový aparát a definice z oblasti regionálních věd,
2. dokáže vysvětlit a rozlišit použití nástrojů v rámci regionálního rozvoje, územního rozvoje, územního plánování, prostorového plánování,
3. dokáže definovat a popsat vztahy a vazby mezi jednotlivými úrovněmi programových dokumentů v ČR a EU,
4. zná účel programu rozvoje obcí, měst a regionů,
5. vysvětlí jednotlivé formy spolupráce obcí a ostatních aktérů regionálního rozvoje - Osnova
- Přednášky
- 1. Vymezení pojmů regionalizace, regionální rozvoj, územní rozvoj, regionální management.
- 2. Regionální analýzy; Hlavní používané přístupy (typy) regionální analýzy; Druhy a typy ukazatelů v regionální analýze.
- 3. Metodologie regionálního rozvoje; Přístupy k řešení regionálního rozvoje; Strategické plánování a regionální rozvoj; Hlavní aktéři regionálního rozvoje.
- 4. Koncepční dokumenty; Struktura koncepčních dokumentů; Strategie, program, plán.
- 5. Programy rozvoje měst, obcí a regionů; Obsah a využití programu.
- 6. Principy programování a projektování z pohledu strukturální politiky.
- 7. Metodika tvorby projektů v rámci strukturální politiky; Základní postupy v projektovém řízení.
- 8. Prostorové plánování.
- 9. Územní plánování ve vztahu k regionálnímu rozvoji a postavení územního plánování v regionální politice.
- 10. Urbanizace, suburbanizace a desurbanizace.
- 11. Formy spolupráce obcí; Meziobecní spolupráce, spolupráce s ostatními aktéry v regionu.
- 12. Národní a mezinárodní spolupráce obcí.
- 13. Vybrané oblasti zájmu regionální politiky; Využití brownfieldů; Vznik a možnosti využití klastrů, klastrových iniciativ.
- Literatura
- povinná literatura
- STIMSON, R. J. et al., 2006. Regional economic development: Analysis and planning strategy. Berlin: Springer. ISBN 978-3-540-34826-9.
- ZAHRADNÍK, P., 2017. Kohezní politika Evropské unie. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-527-5.
- MINAŘÍK, B., J. BORŮVKOVÁ a M. VYSTRČIL, 2013. Analýzy v regionálním rozvoji. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-129- 1.
- TOTH, P. et al., 2014. Ekonomické aktivity obcí a měst. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-491-6.
- ARMSTRONG, H. a J. TAYLOR, 2000. Regional Economics and Policy. [s. l.]: Wiley-Blackwell. ISBN 978-0-631-21713-8.
- doporučená literatura
- BLAŽEK, J. a D. UHLÍŘ, 2002. Teorie regionálního rozvoje. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0384-5.
- KADEŘÁBKOVÁ, J. a Z. KHENDRICHE TRHLÍNOVÁ, 2008. Region a regionální vědy. Praha: Vysoká škola finanční a správní. ISBN 978-80-7408- 009-8.
- ŽÍTEK, V., a V. KLÍMOVÁ, 2008. Regionální politika. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4761-7.
- GALVASOVÁ, I. et al., 2007. Spolupráce obcí jako faktor rozvoje. Brno: Georgetown. ISBN 80-251-20-9.
- WOKOUN, R. et al., 2008. Regionální rozvoj. Praha: Linde. ISBN 978-80- 7201-699-0.
- Organizační formy výuky
- e-learning
- Komplexní výukové metody
- e-learning
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na závěrečný test 31 31 Samostudium 47 47 Celkem: 78 78 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 100 %
- Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
- Informace učitele
- Výuka bude probíhat prostřednictvím samostudia.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2021/RRP_a_el