BPE_PPS Podnikatelský plán – případová studie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2021
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Yaroslava Kostiuk, PhD. (cvičící)
Ing. Radka Vaníčková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ing. Radka Vaníčková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BPE_PPS/E0: So 16. 10. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, Ne 14. 11. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, Ne 12. 12. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, R. Vaníčková
BPE_PPS/S01: Po 8:00–9:30 N107, Po 9:40–11:10 N107, R. Vaníčková
BPE_PPS/S02: Čt 11:25–12:55 N205, Čt 13:05–14:35 N205, Y. Kostiuk
BPE_PPS/S03: Út 14:50–16:20 D617, Út 16:30–18:00 D617, Y. Kostiuk
Předpoklady
Určeno pro studenty programu Ekonomika podniku a management.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Podnikatelský plán je nedílnou součástí každé firmy, která se chce dlouhodobě udržet na trhu a má zájem si zajistit dlouhodobou úspěšnost. Prostřednictvím podnikatelského plánu lze vytvořit produktový koncept výrobku/služby, která má vliv na stávající trh nebo dokáže u vytypovaného produktu/služby vyplnit mezeru na trhu. Účelem tvorby podnikatelského plánu je co nejpřesněji formulovat konkurenční výhodu s ohledem ke kvalitě, dostupnosti a variabilitě rozšířených/doplňkových služeb. Cílem předmětu Případová studie – Podnikatelský záměr je vypracovat podnikatelský záměr formou případové studie implementované na konkrétní podnik/organizaci.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. samostatně navrhuje cíl a proces kvantitativního či kvalitativního výzkumu pro podporu manažerského rozhodování
2. charakterizuje pokročilejší metody kvantitativní a kvalitativní analýzy ekonomických dat
3. samostatně vyhledává, třídí, analyzuje a kriticky interpretuje ekonomická data a informace z různých perspektiv (zdrojů) včetně teoreticko-metodologických, ideologických, hodnotových či jiných východisek
4. tvůrčím způsobem řeší teoretický nebo praktický ekonomický problém v interdisciplinárních souvislostech
5. aplikuje pokročilejší vědecké postupy a instrumentaria při řešení praktických a teoretických ekonomických problémů s cílem získat nové původní informace
6. efektivně komunikuje, věcně argumentuje a vyjednává
Osnova
  • Semináře
  • 1. Koncepce projektu, výběr odborného téma.
  • 2. Analýza sběru dat a informací.
  • 3. Práce s odbornou vědeckou literaturou.
  • 4. Stanovení a formulace cílů, pracovních hypotéz, výzkumných otázek řešení dílčího problému.
  • 5. Metody řešení – uplatnitelnost v oboru/odvětví/sektoru a použitelnost v praxi.
  • 6. Struktura projektu. Úprava projektu - korektura stránek, členění odborných textů, tabulek, obrázků, grafů a dalších příloh.
  • 7. Bibliografické citace - odkazy na citace a seznamy zdrojů.
  • 8. Hodnocení projektu, obhajoba projektu.
  • 9. Prezentace projektu na semináři.
  • 10. Prezentace teoreticko-metodologické části na semináři.
  • 11. Prezentace teoreticko-metodologické části na semináři.
  • 12. Prezentace první verze aplikační části na semináři.
  • 13. Prezentace první verze aplikační části na semináři.
Literatura
    povinná literatura
  • ABRAMS, R. 2019. Successfull Business Plan: Secrets & Strategies. Planning Shop. ISBN 9781933895826.
  • DOLEŽAL, J. et al., 2016. Projektový management. Komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9067-6.
    doporučená literatura
  • SRPOVÁ, J., I. SVOBODOVÁ, P. SKOPAL a T. ORLÍK, 2011. Podnikatelský plán a strategie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4103-1.
  • ČERVENÝ, R., J. FICBAUER, A. HANZELKOVÁ a M. KEŘKOVSKÝ, 2014. Business plán. Krok za krokem. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80- 7400-511-4.
  • KORECKÝ, M. a V. TRKOVSKÝ, 2011. Management rizik projektů se zaměřením na projekty v průmyslových podnicích. Praha: Grada. ISBN 978- 80-247-3221-3.
  • SWANSON, L., 2017. Business Plan Development Guide. 8th ed. [s. l.]: OPENPRESS.USASK.CA.
Organizační formy výuky
seminář
Komplexní výukové metody
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1313
Příprava případové studie a prezentace52103
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi6514
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
prezentace 20 %
případová studie 70 %
Zpracování zadaných úkolů 5 %
Řízená diskuse, analytické a kritické myšlení 5 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
Informace učitele
Doplňkový studijní materiál: Multimediální on-line kurz z oblasti podnikatelských kompetencí - http://www.enterprisingbehavior.eu/
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.